sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

) פרטים או ארגונים ( במערכת ­ יחסי תלות היררכית, ) 31 : 1962 G . Debnam, 1984 : Introduction; R . Emerson, ( . 2 בעת הדיון על עוצמתו של הקיבוץ, ראוי לזכור את הגדרותיה של חנה ארנדט . לטענתה, אין עוצמה ליחידים ויחסי עוצמה אינם מתרחשים בין יחידים, אלא רק יחסי כוח . עוצמה עולה רק כאשר בני אדם פועלים בצוותא . מיזוג של דעה, אמונה ורצון לפעול, המופיעים בקרב חברי קהילה, הם המגדירים את עוצמתה . ארנדט מדגישה אפוא את חשיבות הדעות והאמונות המשותפות . היא מוסיפה ומציינת, שעוצמה וסמכות מצויים ביחסי תלות סימביוטית, וכי עוצמה ממוסדת מופיעה לעיתים במעטה של סמכות ) כמובא ע"י : 551­ 152 : 1980 RE . Flathman, ( . ד 2 . השפעה בפתח הדיון על עוצמה כבר צויין היעדר האחידות בהגדרת המושגים . השפעה, לפי דהאל היא, ככל ששחקן אי מביא את ב' לעשות את שאחרת לא היה עושה, או מונע בעדו לעשות את שהיה בדעתו לעשות ) Dahl, 04­ 39 : 1963 ( כל זאת ללא תגמולים ­ חיוביים או שליליים, על כל פנים, לא גלויים לעין . בעוד פ . רוסי טוען, שבעל השפעה אינו יכול להפעיל סנקציה, וכך הוא מבחין בין עוצמה והשפעה, ) . 425 : P . RossU956 ( , מציין פרסונס בראש הגדרתו את השימוש בתגמולים שליליים . הוא מאפיין השפעה כדרך להשגת תוצאות באינטראקציה, ומונה ארבע דרכים : 1 . הרתעה, הכוללת איומים ושימוש בתגמולים שליליים ) סנקציות ( ; 2 . תמריצים ) תגמולים או הבטחות ( , כמתווכים בין הנחייה וציות; 3 . הפעלת מחויבות, שמתבצעת תוך פנייה לערכים נורמטיביים, כדי להזכיר לפרט מה עליו לעשות במצב נתון; a שכנוע, כדרך לשינוי המטרות או העמדות של הפרט, ע"י העברת אינפורמציה ) 1963 T . Parsons, ( . ד 3 . סמנות כמה וכמה חוקרים והוגים חברתיים סבורים כארנדט, שעוצמה וסמכות משולבות, לפחות קונצפטואלית . אחרים טוענים, שהיחסים בין השתיים הם היררכיים, כאשר העוצמה עליונה : לא תיתכן סמכות ללא עוצמה, אך תיתכן עוצמה שאין סמכות בצידה ) 741­ 126 : ,Flathman1980 ( . פרסונס מגדיר : כאשר אופני השפעה מקבלים לגיטימציה ממוסדת, הם קרויים "סמכות" ) 55 : ,Parsons1958 ( . במחקר הנוכחי תאומץ הגישה של ארנדט ונוספים, הרואים יחסי תלות בין סמכות ועוצמה, רואים בסמכות משאב חשוב של עוצמה, ורואים סמכות 13

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help