|
Page:14
השקפה אחרת רואה את המשבר כתוצאה של התגברות הניגודיות בין המרכיבים השונים של המערכת ובין כל אחד מהם לבין הכלל, למרות ההשלמה ביניהם . וזאת, מתוך הנחה שניגוד והשלמה הינם חלק בלתי נפרד מיסודות הארגון ) 1976 Morin, ( . רצף ) sequence ( התפתחות המשבר תפיסת סדר אירועים פחות או יותר עקבי בהתפתחות משבר, קשורה בגישות הרואות הקבלה בין מערכות חברתיות ומערכות אורגניותביולוגיות, אשר נולדות, מתפתחות, מזדקנות וחדלות . לפיכך, בהשאלה ממקצועות טיפוליים, המשבר הינו תקלה במהלך התקין של החיים, בו אפשר להבחין ולצפות לרצף אירועים ומצבים סדיר . 1 . התרחשות מאורע מסכן, שיכול להיות : א . מאורעות בלתי צפויים כגון עזיבות, כניסת דמות חדשה אירועים המערערים את הקהילה כולה; ב . מאורעות צפויים, כגון שלבי התפתחות קריטיים ) מועדי מעבר ( . 2 . נוצר מצב פגיע כתוצאה מתגובה לאירועים מסכנים : א . המשיכו כרגיל, התעלמו; ב . מאמצים להתגבר על המצב; ג . התגייסות לפעילות חדשה . 3 . כדי להפוך מצב זה של משברבכוח למשברבפועל נחוצה הופעתו של גורם מפעיל ) "הקש השובר את גב הגמל" ( , כחוליה האחרונה בשרשרת מאורעות ההופכת מצב פגיע למצב של חוסר איזון . a מצב משבר פעיל כאשר מנגנוני האיזון האישיים חדלים לפעול ובשל כך נפגם התפקוד הנוכחי ) גולן, 1970 ( . יש בתפיסה זו תרכובת של ראייה מצבית של המשבר ) הפרעה בתפקוד נוכחי ( עם כשל המנגנונים הרגילים לפתרון הבעיות, המכוונים לשמירת שיווי המשקל של המערכת, שאינם מפיקים את התוצאות המצופות ובשל כך מואצים התהליכים המביאים לידי חוסר איזון . חשובה ההבדלה בין הזעזוע, מצב התובע פתרון חדש, שאינו נמצא במצאי המנגנונים לפתרון בעיות העומדים לרשות המערכת, לבין הגורמים שהביאו את המערכת למצב פגיע . הבחנה 14
|

|