sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 מהפכה של שמחה כלי הנשק של המהפכה הזאת היו מיקרופונים, אורגנים, דרבוקות וגיטרות חשמליות . היא הופצה בתקליטים, בקסטות, בדיסקים וביוטיוב . החלוצים שלה היו כותבים, מלחינים, זמרים, סוחרים, אוהבי מוזיקה, שדרני רדיו, סוכני תרבות שמה שעמד לנגד עיניהם הוא לא מחאה או דחף להוביל לשינוי . הם רצו לשמוח ולשמח, הם רצו ליצור, והם האמינו ביצירה שלהם . יצירה ששואבת השראה ממנעד אינסופי של מקורות : מהקולות של פיראוס וברצלונה, מהמקצבים הלטיניים של הסלסה והרומבה, מהזמרים הערביים והסרט של שישי, מהרוקנרול, מהדיסקו וההיפ - הופ שבאו מאמריקה, מהסן רמו האיטלקי ומהשנסון הצרפתי, מהפיוט הספרדי בן אלף השנים . הרבה מאמצים נעשו כדי להשתיק אותם . למחוק אותם . הם היו עצם בגרון של התרבות הישראלית המרכזית . בשנות החמישים קראו להם "צעקנים" ו"קקופוניים", בשנות השמונים ״זמרי קסטות״ ו״זמרי חתונות״, בשנות האלפיים ״זבל שלא ברא השטן״ . פעמים רבות הם זכו להכרה רק אחרי שמתו . אבל הם לא שתקו . להפך . קולה של המוזיקה המזרחית הלך ונעשה חזק, ברור ומרכזי . היא התקדמה והתפתחה והגיעה להישגים שאפשר היה רק לחלום עליהם בעשורים הראשונים לקום המדינה . ממוזיקה שנשמעת במחשכים, מוזיקה שההאזנה לה היתה כרוכה לעיתים בבושה ובהסתרה - למוזיקה שנחגגת בראש חוצות, למושא גאווה . המוזיקה המזרחית הפכה למגדירת המוזיקה הישראלית . גם למי שניסו להשתיק אותה הוצע כיסא לצד שולחן המועבט, כור היתוך אמיתי, כזה שנותן מקום לכל התרבויות ומאפשר להן להשתלב, אבל גם לעמוד כל אחת בזכות עצמה . יוצריה וסוכניה של המוזיקה המזרחית ייצגו זהות ישראלית מלאה ושלמה - גם מערבית וגם מזרחית, גם עכשווית וגם יונקת מהמסורת . ממועדון אריאנה ועד קיסריה, מהכרם ועד היכל התרבות, זו מהפכה של שמחה . מאה שנה אחורה, אלף שנה אחורה דרך המוזיקה המזרחית אפשר לשמוע סיפור ישראלי חדש . רק צריך להקשיב . במשך דורות סופר סיפור אחד על ישראליות וציונות . סיפור עם התחלה ברורה, אי אז בסוף המאה ה - 19 עם העלייה הראשונה והחלוצים שבאו ארצה והשאירו מאחוריהם עולם שלם של מסורת ומנהגים מהגלות . גם המוזיקה הישראלית, לפחות בסיפור המוכר, מתחילה עם שירי ההורה של ההתיישבות העובדת . הרוק הישראלי מתחיל בסוף שנות השישים . עולם חדש מופלא . המוזיקה הישראלית - מזרחית לא באה מן הים . אמנם היו בה אלמנטים חדשים שהתאימו לחיים בארץ ישראל, אבל כולם נוצרו מתוך חיבור למסורות עתיקות . נסמן שתי תקופות כנקודות ציון : הראשונה מההיסטוריה הרחוקה, בימי תור הזהב של התרבות היהודית בספרד, והשנייה בימי חידוש התרבות העברית והקמת המדינה, בשנות העשרים של המאה ה - 20 . אלף שנה אחורה, מאה שנה אחורה . בתקופת תור הזהב של יהדות ספרד, יהודים חיו תחת שלטון מוסלמי בתנאי פריחה יחסיים שהביאו ליצירה ענפה של שירה עברית עם זיקה לתרבות הערבית . משוררים שהמפורסמים בהם היו רבי שלמה אבן גבירול ורבי יהודה הלוי כתבו שירים נצחיים שמלווים את מעגל החיים היהודי מאז ועד היום . העדנה הזאת הסתיימה סופית עם גירושם של היהודים מספרד ב - ,1492 אבל הספרדיות נשארה מורשת תרבותית ליהודים שחיו במזרח התיכון וצפון אפריקה . היא היתה בעבורם סמל להמשכה של המסורת המפוארת של החכמים הספרדים, כאשר סגנון התפילה והפיוט המשיך בבתי הכנסת, בשולחנות השבת ובשמחות המשפחתיות . התפוצה היהודית בארצות האסלאם התחלקה במאות הבאות לארבעה מוקדים עיקריים : ארצות צפון אפריקה - מרוקו, אלג׳יריה, תוניסיה ולוב ; הארצות הדוברות פרסית - איראן, בוכרה, אפגניסטן ; חצי האי ערב - בעיקר תימן ; וארצות א - שאם - אזור סוריה ועיראק של ימינו . הקהילות נשאו מאפיינים שונים, שהרי המרחק בין איראן למרוקו גדול הרבה יותר מהמרחק בינה ובין רוסיה, לדוגמה . ועדיין, החיים תחת שלטון מוסלמי, המסורת הספרדית, הריחוק היחסי מההשכלה האירופית ובהמשך ההדרה החברתית בישראל הובילו לאיחוד כל התפוצות האלה תחת כותרת אחת - "עדות המזרח" . גם מבחינה מוזיקלית, בין המסורות קיימים הבדלים רבים . נדיר, למשל, למצוא בית כנסת שמשלב בין סגנון ירושלמי, מרוקאי או תימני . אבל המסורות הללו נובעות ממקור דומה ומשותף, שהתאחד בטבעיות במאה ה - 20 . את נקודת ההתחלה השנייה, זאת של ההיסטוריה הקרובה, בחרנו לסמן מאה שנה אחורה, בשנת ,1924 באירוע שולי לכאורה . בשנה הזו נפגשו שלוש נשים שזרעו רעיון מהפכני לתקופתן - לחבר את מסורת יהודי המזרח עם העבריות והישראליות המתחדשת . ברכה צפירה ושרה לוי היו שתי נערות ילידות הארץ ממוצא תימני, שהגיעו לפנימיית מאיר שְׁפֵיָה עם הקמתה . מורתן, הדסה קלוורי, עלתה זמן קצר לפני כן מגרמניה . קלוורי עזרה לשתי תלמידותיה להכיר בכישרון האמנותי שלהן, ועודדה אותן לעלות על הבמה ולהציג את עושר התרבות והמסורת שהביאו איתן מהבית . הן הפכו בתוך כמה שנים לאושיות תרבות חשובות . ברכה צפירה הפכה למוזיקאית מצליחה שחיברה לחנים ערביים למילים של ביאליק . שרה לוי - תנאי הקימה את תיאטרון המחול התימני ״ענבל״ וכתבה כמה משירי הילדים המוכרים עד ימינו . הדסה קלוורי פעלה לשילוב הרקמה התימנית באופנה העברית החדשה . שלושתן חגיגות המימונה בגן סאקר בירושלים, ,1971 השתתפו בתנועה תרבותית שביקשה לחדש את התרבות העברית צילום : משה מילנר, אוסף לע"מ

ידיעות אחרונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help