sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הסובייקטיבית של החרדים, הרפורמים הם מקרה קצה בתוך תופעת החילוניות ) . מאז, החרדיות מתגבשת למען ומתוך המאבק מול החילונים, מתוך המאבק נגד שינוי אופיו ודמותו של העם היהודי ונגד חילונו של עם ישראל . זו עמדת המוצא של "החרדים" . הדיון והסקירה ההיסטורית שלנו יתנהלו על בסיס התפיסה המחקרית הדומיננטית והבסיסית הזו, אשר גורסת כי החרדים הם תופעה חדשה, שנוצרה בתגובה למודרנה . על פי התפיסה המחקרית הזו, גם היהודי החרדי הוא בעצם יצירה מודרנית . גם החרדיוּת היא תגובה למודרנה, ולכן למרבה הפרדוקס ‑ החרדיוּת הנאבקת במודרנה, היא עצמה תופעה מודרנית . התפיסה המחקרית המקובלת הזו בעייתית משהו, שכן כולנו מבינים שאם המאבק ההיסטורי הגדול של העת החדשה הוא המאבק בין היהודי שומר המצוות של פעם ובין היהודי החילוני של העת המודרנית ‑ אז החרדים הם ממשיכי היהודי הישן הרבה הרבה יותר ממה שהם תופעה חדשה . אבל לצורך יישור קו בנקודת הפתיחה של הדיון ושל הספר, נעלים עין . בראשית, כלומר כשהפציע הסכסוך החרדי ‑ חילוני, כונו אנשי הזרם שהיום אנחנו מכנים "חרדים" בשם "אורתודוקסים" . אורתודוקסיה בתרגום מיוונית משמעותה "הדעה הנכונה" ( אורתוס ‑ נכון ; דוקסה ‑ דעה ) . הכינוי "אורתודוקסים" שימש לראשונה בגרמניה בסוף המאה ה ‑ 18 דווקא ככינוי של 3 אחר כך הוא אומץ גם על ידי האורתודוקסים עצמם . לעג בפי משכילים יהודים . במהלך הזמן השתרשו עוד כחמישה כינויים מרכזיים שעמדו בלב השיח : "אדוקים", "יראים", "שלומי אמוני ישראל", "דתיים", וכמובן "חרדים" . במאה ה ‑ ,20 כשמרכז זירת המאבק עבר לארץ ישראל, הכינוי אורתודוקסים נדחק בפני הכינויים האחרים ולא יכול היה לשמש עוד כמגדיר "החרדים", שמולם התייצבו "החילונים", שכונו במקרים רבים "החופשיים" . האורתודוקסיה עצמה עברה תהליך של פילוג ונחלקה לשניים, על פי הניואנס שהתפתח בהבנת המושגים . החלוקה לשניים של האורתודוקסיה יצרה שני פלגים . פלג אחד : "חרדים", ופלג שני : "דתיים" ( באמריקה, לאחר הפילוג הפנים אורתודוקסי, הדתיים קיבלו את הכינוי "אורתודוקסים", או "מודרן אורתודוקס", והחרדים קיבלו את הכינוי "אולטרה אורתודוקסים" ) . הכינויים האחרים כגון "אדוקים" עדיין היו בשימוש, ברחובות עדיין נשמע אז הגידוף המבהיל "אדוק ‑ פיסטוק", שהקדים את "דוסים" ואת "דרוס כל דוס" הולדת החרדיוות  13

ידיעות אחרונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help