|
Page:12
‑ איפה כתוב בתורה שצריך לחבוש כיפה ? ‑ נו נו, הרי כתוב שאלוקים אמר לאברהם "לֶךְ לְךָ" . ‑ אבל לא כתוב שהוא הלך עם כיפה . ‑ נו נו . צריך לכתוב ? וכי יעלה על הדעת שאברהם יצא לדרך והלך בלי כיפה ? מכאן שאברהם אבינו חבש כיפה ( ואם חבש כיפה, מסתמא חבש כיפה שחורה, וכי יעלה על הדעת שחבש כיפה אחרת ? נו נו ) . אז אפשר להתחיל את הסיפור החרדי באברהם אבינו, אפשר גם במשה רבנו שנותן לעם את התורה, ברבי יוחנן בן זכאי, בהלל הזקן, ברבי יהודה הנשיא, ברב אשי וכדומה . אבל במי אי אפשר להתחיל את הסיפור החרדי ? אי אפשר להתחיל את הסיפור החרדי ביהושע בן נון אשר מכניס את בני ישראל לארץ, ולא בדוד המלך, ולא ביהודה המכבי, ולא בבר כוכבא וכדומה . ההיסטוריה החרדית היא לא סיפור צבאי / מדיני . היא סיפור רוחני / דתי . מבחינה חרדית, אפשר באופן נדיר להודות כי צדק המשורר הפילוסוף היינריך היינה כאשר אִבחן כי "המולדת הניידת" של העם היהודי היא הדת, היא האמונה, היא הרוחניות . 2 ראשיתעל פי התפיסה ההיסטורית המקובלת במחקר החברה החרדית, הסיפור החרדי היא במפנה המאות ה ‑ 18 וה ‑ 19 . מדובר בתקופה מהפכנית שבה מתחיל להתחולל אירוע חסר תקדים, שבתגובה לו מופיעה על במת ההיסטוריה היהודית תופעה חדשה : תופעה חדשה שנודעה בכינוי ‑ "החרדים" . הופעת החרדים לא התחוללה יש מאין ותופעת החרדיוּת לא הפציעה על במת ההיסטוריה בלי סיבה, לפתע פתאום, אלא כתגובה . יש משהו שחולל אותה . החרדיוּת הופיעה כתגובה להופעתה לראשונה על במת ההיסטוריה של תופעה אחרת, חסרת תקדים והרבה יותר מהפכנית . התופעה החדשה הזו נודעה בכינוי ‑ "החילונים" . חשוב לדעת : החילונים הם תופעה חדשה וחסרת תקדים . לפני המאה ה ‑ 18 לא היה דבר כזה יהודים חילונים . לא היה דבר כזה ציבור יהודי חילוני ולא היה דבר כזה אינדיבידואל יהודי חילוני, יש שיאמרו שלא היה דבר כזה אדם חילוני ( ויש שיאמרו שכלל לא היה דבר כזה אינדיבידואל ) . כל אדם היה מחובר לדת כלשהי . יכול להיות שהיה יהודי שלא ממש קיים מצוות, אבל הוא לא היה "חילוני" כזהות ובפרהסיה, הוא בוודאי לא היה חילוני כ"זרם" ביהדות . החרדים הופיעו והתגבשו בתגובה להופעתה והתגבשותה של תופעת "החילונים", היהודים שאינם מחויבים להלכה ולפסיקות הרבנים ( בתודעתם 12 החרדים ‑ דע את האוהב
|

|