|
Page:14
פרשת בֹּא ? זו שבה משה אומר לפרעה, "שלח את עמי" ‑ משמיע את המילים הנאדרות הללו, שנעשו סיסמה למאבקנו בברית המועצות ? "זה לא יכול להיות מקרי," חשבתי . "אני חייב לחגוג בר מצווה . " שישים וחמש נשמע כמו גיל מתאים בהחלט ‑ חמש פעמים שלוש ‑ עשרה . ביום המיועד קראתי את שתי העליות הראשונות, בטעמי המקרא . למזלי, שני חתנַי נכנסו לתמונה וקראו את חמש העליות הבאות ואת ההפטרה מירמיה מג, המתארת את חזון גאולת ישראל . אבל המשימה לא נשלמה, גם אחרי שהסוכריות הומטרו וצוות הניקוי הצעיר שלי טיפל בהן . עדיין היה עלי לשאת את הדרשה . דרשתי את שמות י, א עד שמות יג, טז, סיפור מכות מצרים המגיע לשיאו במכת בכורות . שאלתי, "מה נשתנתה המכה הזאת מכל שאר מכות מצרים ? " תשע המכות הראשונות נראות כמו דרמה יוונית בכיכוב שלוש דמויות : אלוהים, משה ופרעה . אהרן הוא שחקן משנה . המוני העבדים היהודים חסרים כל ייחוד . קולותיהם מתמזגים למקהלה יוונית אחת . אבל במכה הגדולה, העשירית, כל אחד מבני ישראל חייב לפעול בחזקת עצמו . כל בוגר מבני הקהילה חייב לנקוט עמדה . כל אחד מבני ישראל חייב להחליט תחילה להיות בן ‑ חורין, ואז לפעול כבן ‑ חורין . כל אחד מהם דוחה את אלי מצרים בכך שהוא טובח שֶׂה, חיה מקודשת בעיני המצרים . ואז מצהירים בני ישראל בפרהסיה שאין הם רוצים עוד לחיות במצרים, כשהם מושחים את המזוזות ואת המשקופים של פתחי בתיהם בדם השה . הסברתי שרק בהתרסה פומבית נגד המצרים יכלו העבדים הללו להיות לבני ‑ חורין . ורק אם יכריז כל אחד ואחד מהם בפה מלא על עצמאותו, רק אז הם יוכלו לחבור יחדיו ולצאת את מצרים . שינוי אמיתי מתחולל כשכל אדם ואדם חדל להיות משועבד לפחדיו ומתחיל לנהוג באורח עצמאי . מאבקם של הסירובניקים כנגד המערכת הסובייטית עונה כהד אחר כל הדברים הללו . בדומה לשעבוד מצרים, המשטר הקומוניסטי נבנה כדי להטיל אימה ולמחוץ . כל יהודי שקיווה לעלות ארצה היה צריך להתגבר על פחד נורא ולבקש הזמנה מישראל, אויבת המדינה הסובייטית . כדי לקבל אשרת יציאה היה צורך לבקש רשות מכל בית ספר ומקום עבודה בברית המועצות שבהם עבר במהלך חייו . עקרונית, היה עליו לקרוא בפרהסיה, בקול גדול, "אני דוחה את האלים שלכם . אני רוצה לצאת מהארץ הזאת" . ומה היה הגמול ? בספר שמות, אלוהים הציע לעם היהודי את . . . העם היהודי . 14 לא לבד
|

|