|
Page:11
הוא לא מצליח לעשות זאת . כך ביטא את התסכול הגדול אחד מגיבורי הספר, האציל הגרמני מר קינגסקורט : "מעולם לא היה העולם עשיר כל כך כמו בימינו, ומעולם לא היו בו עניים רבים כל כך" . קינגסקורט גם יודע מי יכול לפתור את הבעיה הזאת : "כל מה שדרוש כדי לעשות את העולם טוב יותר כבר מצוי בו . ואתה יודע, בן אדם, מי יכול להראות לאנושות את הדרך ? אתם ! אתם היהודים ! דווקא מפני שמצבכם כל כך רע, אין לכם מה להפסיד . אתם יכולים להקים את הארץ הניסיונית למען האנושות" [ מגרמנית : מרים קראוס ] . יש כאן ציונות בשני מסלולים הפוכים : הציונות של "מדינת היהודים" היא המאמץ לפתור בעיה של יהודים באמצעות פתרון אוניברסלי . והציונות של "אלטנוילנד" היא המאמץ לפתור בעיה אוניברסלית באמצעות פתרונות של יהודים . שני הספרים של הרצל מבטאים שני סוגים שונים של אינסטינקטים ציוניים שחיים בתוכנו ב ‑ 120 השנים האחרונות . "מדינת היהודים" מבטא את האינטואיציה הדומיננטית, שלה שותפים הרבה מאוד ישראלים . האינטואיציה הזאת קושרת באופן תמידי בין מדינת ישראל ובין אנטישמיות ; אנחנו נדרשים להקים ולתחזק מדינה עוצמתית וחשדנית שמגינה על אזרחיה מפני עולם שעוין את היהודים . לצדה, במקום דומיננטי פחות, חיה גם הציונות של "אלטנוילנד" . היא חיה בקרב הישראלים שמאמינים שישראל נועדה להיות חברת מופת שתהיה אור לגויים . הייעוד של המדינה איננו רק להתגונן מפני העולם אלא גם להשפיע עליו ולתקן אותו . הספר "הגניוס הישראלי" יוצא לאור בשפה העברית בתקופה קשה מאוד למדינת ישראל . פוגרום 7 באוקטובר והתפרצות גלי האנטישמיות האדירים בקמפוסים וברחובות המערב הזכירו לנו את מה שהרצל ידע ורבים מאיתנו שכחו : העולם אינו מקום ידידותי ליהודים . התזכורת הזאת חיזקה את הנטיות שלנו לראות במדינת ישראל מקלט שבו אנחנו מסתתרים ומסתגרים מפני העולם המאיים והעוין . אבל הספר החדש של דן סינור ושאול זינגר מזכיר לנו ‑ דווקא בתקופה שבה אנחנו מרגישים ומבינים שישראל בבעיה ‑ שישראל היא גם פתרון . במדינת ישראל, כך תקראו בספר שבידיכם, נוצרה תרבות והתהוו הרגלי חיים שיכולים לסייע בהבראת הרבה מן המצוקות שמהם סובלים אנשים רבים במערב . ההיפר ‑ אינדיבידואליזם של המערב, ובראשו ארצות הברית, הביא איתו מצוקות קשות ובראשן בדידות, ריקנות ותסכול רעיל שמתפשט ברחבי הקדמה למהדורה הישראלית 11
|

|
|