|
Page:10
התובנות הגדולות שחסרות לאנושות, והתובנות הללו יסירו את המחסום שבולם את תנופת הקדמה של ההיסטוריה . הרצל שם על סדר היום של העם היהודי שני ספרים שיש בהם בעיה ויש בהם פתרון . על פי הספר הראשון, "מדינת היהודים", מדינת ישראל נועדה לפתור את הבעיה הגדולה של היהודים . על פי הספר השני, "אלטנוילנד", מדינת ישראל נועדה לפתור את הבעיות הגדולות של האנושות . למעשה, מדובר בשני סוגים שונים של ציונות . שני סוגים של ציונות הרצל היה עד לאקלים העוין ששרר בעיר וינה, שאִפשר את בחירתו של האנטישמי קרל לואגר לראשות העיר . הרצל גם צפה ותיעד את האווירה הרעילה שהיתה בפריז במהלך משפט דרייפוס . התרחשויות אלה זכו לפרשנויות שונות . אינטלקטואלים אופטימיים בני זמנו סברו שפרצי האנטישמיות הללו הם תופעה חולפת ושמדובר בשריד של העבר החשוך שדינו להתפוגג במרוצת הזמן . הרצל ראה את הדברים אחרת . הוא סבר שהאירועים הללו אינם הד של העבר אלא רמז מטרים של קטסטרופה שתתפרץ בעתיד . הרצל העריך בחושיו הכמעט נבואיים, שהאנטישמיות עשויה מחומרי בעירה מסוכנים, ואלה עתידים להידלק ולהמיט אסון על העם היהודי . הרצל היה גם תלמיד של אחד הרעיונות הנשגבים ביותר שתפסו תאוצה בזמנו : הלאומיות הליברלית . לכל עם מגיעה מדינה שבה יוכל לבטא את האופי הייחודי שלו . החזון הלאומי הליברלי הוא חזון אוניברסלי . אם הוא יתממש, עמי העולם יחיו במדינות לאום, והמדינות הללו יחיו אלה לצד אלה בשלום כחלק ממשפחת העמים . מה עשה הרצל ? הוא חיבר בין שני הדברים . הרצל ראה ברעיון האירופי החדש של הלאומיות הליברלית פתרון לבעיה היהודית העתיקה של האנטישמיות . העולם שלא מקבל בצורה מלאה את היהודים אל תוך מדינות הלאום יקבל אותם בתור מדינת לאום אל תוך משפחת העמים . במילים אחרות, באירופה נוצר הרעיון האוניברסלי שאפשר להשתמש בו על מנת לפתור את הבעיה הפרטיקולרית של היהודים . בספרו "אלטנוילנד" מתרחש המסלול ההפוך : הבעיה הגדולה של העולם היא שאף שיש בו את האמצעים לפתור את הבעיות הקשות של בערות ועוני, 10 הגניוס הישראלי
|

|
|