|
Page:13
ההומני הדיון בתהליכי הבקרה והשליטה בטכנולוגיה עדיין נמצא בתחילת דרכו ; ולא נראה באופק שהגורמים העיקריים העוסקים בטכנולוגיה - הממשלות, בתי הספר להנדסה ולניהול, ומנהלי הפירמות הטכנולוגיות-עסקיות בתעשייה, מקדישים לכך את מלא תשומת הלב הנדרשת ; בהנדסה התפיסה מדעית בעיקרה, בניהול התפיסה ממוקדת ניהול מדעי-טכנוקרטי, והתפיסה בתעשייה היא של רציונליות אינסטרומנטלית, בראייה קצרת טווח . כיום ישנה הבנה שנדרשים לימודי מדעים על מנת לקדם את ההבנה הטכנולוגית . לימודי ההנדסה מבוססי מדע, לפי התפיסה שהטכנולוגיה היא יישום מדעי, המיקוד במהלך הלימודים הוא מיקוד הנדסי בתחומי ההתמחות, והגישה היא בעיקרה מדעית, דבר שיש לו השלכות חברתיות . אין דיון פילוסופי השואל למה ומדוע ואיך, או מטיל ספק בגישות בתחומי הלימוד ובשיטות הלימוד, או באספקטים אחרים, כגון באספקטים ההומניים של הטכנולוגיה . המיקוד הוא באספקטים הפיזיקליים של הטכנולוגיה . בלימודי הניהול, בתי ספר למנהל עסקים באוניברסיטאות נמצאים במעמד דומה לבתי הספר להנדסה . תפיסה של ניהול מדעי, שמעיקרה היא ניהול טכנו-חברתי, ניהול המכשיר יותר לכיוון הטכנוקרטיה . גם כאן, אף על פי שמדובר בתחום שאיננו הנדסי, אלא תחום הכולל גם את האספקטים האנושיים והחברתיים על כל מורכבותם, אין דיון פילוסופי מעמיק ששואל מדוע ואיך, או מטיל ספק, כגון באספקטים ההומניים של הטכנולוגיה . בסופו של יום אותם בוגרים העוברים הכשרה ניהולית בלימודים אלו, הם אלה המנהלים את התעשייה, ובכלל מנהלים את חיינו, בתפיסה טכנוקרטית בעיקרה . ניהול שכזה אינו ממצה את מה שניתן להשיג בתחום ההנדסי, ובוודאי בתחום הניהולי, ובעיקר איננו מקדם פתרון לסכנות ההולכות וגדלות לכלל המין האנושי מול הטכנולוגיה . בפירמות בתעשייה, הגישה בעיקרה רציונליות אינסטרומנטלית, המנסה לעשות אופטימיזציה של כאן ועכשיו בכל רגע נתון ובכל רציונליות בטכנולוגיה 13
|

|