|
Page:13
למידה חדשניות ומגוונות, שבהן אפשר ליישם דרכים פדגוגיות, חברתיות ורגשיות כדי לחזק את הילדים והוריהם . התוכניות יועדו לילדים החל מהגיל הרך ועד לגיל בתי הספר התיכוניים, וכן לאימהות . בספר זה נדגים כמה מהתוכניות שהפעיל המכון לחקר החינוך במאה ה‑‑ 21 . סביבות למידה מתחדשות בספר זה 14 מאמרים המתארים מגוון תוכניות התערבות שפותחו במכון לחקר הטיפוח בחינוך כדי להציע סביבות למידה מתחדשות . התוכניות פונות לאוכלוסיות יעד שונות - ילדים בגיל הרך, ילדים בבתי הספר היסודיים, ילדים בחטיבות הביניים ובבתי הספר התיכוניים וכן לאימהות . התוכניות כולן מבוססות על עקרונות שבבסיס פעילות המכון, והן נועדו להביא לשיפור הסיכויים של ילדים מאוכלוסיות מוחלשות לממש את יכולותיהם, מתוך שיפור מיומנויות הלמידה העיקריות בתחומי השפה, החשבון, הבנת מושגים ומיומנויות חברתיות‑‑רגשיות . המטרה שביסוד התוכניות היא לפתח מודלים חינוכיים אשר יביאו לצמצום הפערים בין שכבות החברה השונות ויקדמו ילדים ובני נוער במסגרות השונות : המשפחה, בית הספר והקהילה . בבסיס המודלים שפותחו במכון עמדו כמה עקרונות יסוד, והם יכולים לשמש בפיתוח תוכניות התערבות חינוכיות בהקשרים שונים : 1 . חשוב להגדיר היטב את אוכלוסיית היעד : הילדים, המשפחה, המסגרת החינוכית ועוד ; 2 . חשוב להבין מהם המאפיינים התרבותיים אשר יעצימו את התוכנית ויתאימו אותה לאוכלוסיית היעד ; 3 . חשוב לאתר את הצרכים הייחודיים של אוכלוסיית היעד בזמן קיום ההתערבות ; מבוא 13
|

|
|