|
Page:14
פתח דבר 14 לקראתם נחיל של שאלות חדשות . השראה, תהיה אשר תהיה, נולדת מתוך "אינני יודע" מתמיד . הסדרה על השראה זכתה להתעניינות רחבה בקרב הקהל המקצועי ולמאות משתתפים בערבים שקיימנו . ההחלטה להעביר את המפגשים לדפוס נבעה מהמחשבה כי קיבוצם לאסופה יכול ליצור פסיפס עשיר ומעורר השראה גם עבור רבים שהתעניינו בסדרה ולא זכו להשתתף בכולה . הספר שלפניכם פותח בקשר בין מושג ההשראה, שאינו מושג פסיכואנליטי, למעשה הטיפול האנליטי . אהובה ברקן טרבס מעוררת את השאלה שבה עוסק הספר : "מהי השראה ? " בכלל ובהקשר לתהליך הטיפולי בפרט, בוחנת מה מאפשר את קיומם של רגעי ההשראה בטיפול ומספרת על כוחם הטרנספורמטיבי . לתפיסתה, קיים קשר בין מושג החופש ( הפנימי ) למושג ההשראה, ובהתבססה על התיאוריה של ויניקוט ( Winnicott ) היא מציעה שלושה ממדים של חופש, שאותם היא קושרת למקורות שונים של השראה . ברקן סבורה שבכוחה של ההשראה להתניע תנועה נפשית באזורי נפש שקפאו ולהביא לטרנספורמציה נפשית . פרקים 1 ‑ 4 הם תמלולי שיחות בין פסיכואנליטיקאים ליוצרים, והם מתבססים על הקלטות ערבי הסדרה : הפרק הראשון מציג שיחה על כתיבה, על יצירה ועל השראה בין הפסיכואנליטיקאית אהובה ברקן טרבס לסופר דויד גרוסמן . השיחה ביניהם נעה במרחבים שבין הספרות לפסיכואנליזה, בחיפוש אחר מקורות ההשראה של הסופר ושל המטפל . הפרק השני מציג שיחה בין הפסיכואנליטיקאית שני להבי אליאלי למשורר אלי אליהו, שנושאה "'ברית המילה' בשירה ובפסיכואנליזה" . זהו דיאלוג על הברית המשותפת בין המילים שהן יצירת הסמלים של המשורר ובין המילים שהן יצירת הסמלים של החוויה הלא מודעת והלא מנוסחת בקשר הטיפולי . הפרק השלישי מציג שיחה בין הפסיכואנליטיקאי קובי סגל לסופרת והתסריטאית שירה גפן, על "שפת החלום" - החלום כיצירה
|

|
|