|
Page:13
אהובה ברבן טרבח 13 ההשראה חומקת מכל הגדרה, אך בכוחה ליצור הגדרות חדשות . ז'אן‑‑ברטראן פונטאליס ( Pontalis ) , פסיכואנליטיקאי ומחבר הספר 3 מתאר בדרכו הפואטית את ההשראה כך : "המבט הפקוח חלונות , לרווחה לעבר הבלתי‑‑נראה" . ההשראה מאפשרת למצוא את מה שלא ידענו שאנו מחפשים ולהפתיע אותנו בדרכים רבות . בכוחה לחרוג מהמקובע ולגלות ולברוא עולמות לא מוכרים ; ההשראה ניתנה למשוררים, אך היא שרויה בכל מקום . הפסיכואנליזה שאבה השראה ממקורות הנמצאים מחוץ למסגרת החשיבה הפסיכואנליטית - ספרות, מדע, מיתוסים, אמנות, פילוסופיה . פנינו אל יוצרים מתחומי האמנות השונים, ביקשנו להתוודע לנקודת מבטם, להקשיב לחוויה שלהם בתהליך היצירה, ומתוך התבוננות רפלקטיבית במעשה היצירה, להרחיב את הבנת‑‑העל שלנו על אודות מעשה היצירה האנליטי . ניסינו ללמוד על הלך הרוח של המטפל, המאפשר התנעה של תהליכים יצירתיים נפשיים, כזה שאינו חקרני היורד לפרטים או פועל מתוך ידיעה, אלא פועל מאינטואיציה והיות באחדות, שהוא יסוד נקבי פתוח, המאפשר את החיבור למקורות הנביעה של הנפש ויוצר לידה של משהו חדש . כך המשוררת ויסלבה שימבורסקה ( Szymborska ) מתארת את ההשראה בנאום הזכייה בפרס הנובל לספרות שקיבלה ב‑‑ 1996 : ההשראה אינה זכות בלעדית של משוררים בפרט או של אמנים בכלל . תמיד תהיה קבוצת אנשים שההשראה פוקדת אותם, אנשים שבחרו בעיסוקם באופן מודע ומבצעים אותו באהבה וברוב דמיון . יש רופאים כאלה ומחנכים כאלה וגננים כאלה ועוד מקצועות אחרים . עבודתם יכולה להיות הרפתקה מתמדת אם הם מסוגלים לגלות בה בכל פעם מחדש אתגרים . למרות הקשיים והכישלונות סקרנותם אינה פוחתת . מכל שאלה פתוחה מתעופף 3 . "כאשר לפרויד יש השראה", בתוך : מישל גרנק ( עורך ) , חלונות , תרגום : אורית רוזן, תל אביב : תולעת ספרים, 2000 .
|

|