|
Page:14
14 אורית יושינסקי שהיה מבין מקימיה של פקולטה זו, לאקאן לא לימד בה, אלא, כאמור, העביר את הסמינר ה- 17 שלו בפקולטה למשפטים . שיעור זה, שלאקאן תכנן כאחד מארבעה אלתורים והעניק לו את הכותרת "אנליטיקון", מופיע כנספח ל סמינר 17 ( ראו כאן, "אנליטיקון, או : 5 השיעור לווה בשאלות ובהערות ההופכי של החיים בני זמננו" ) . מתריסות בלתי פוסקות, שבשיאן אחד הסטודנטים פשט את חולצתו . הסטודנטים טעו לחשוב שלאקאן הוא נציג האוניברסיטה, חלק מאותו מוסד בורגני שנוטל חלק בהטעייתם ובניצולם . הם לא היו מוכנים לשמוע את דבריו . ובכל זאת, הם באו לשמוע אותו ואף נשארו, אולי מתוך "טרנספרנס שלילי" - שמייחס ידע לאנליטיקאי על אף העוינות כלפיו . לפחות מבחינת חלקם, לאקאן היה בעל סמכות ומעמד, אנליטיקאי ש"יודע", שבא ללמד אותם, ולכן מתפקידו לומר להם מהי "האמת" ומה עליהם לעשות כדי שמאבקם הפוליטי יישא פרי . הפרובוקטורים שביניהם התקוממו כאשר הוא לא סיפק את תביעתם . התביעה ההיסטרית הזו ל"אמת", כפי שנראה לאורך הסמינר, כמו מזמינה את דחייתה, מכיוון שאין אמת אחת מוחלטת ואין מסמן שיכול לומר את כל האמת . אף שבעיני הסטודנטים לאקאן הוא מעין "אדון", תהיה זו טעות 5 . הכותרת מרפררת לשתי יצירות שלאקאן מזכיר בסמינר : הראשונה היא ה סטיריקון , יצירתו של פטרוניוס מהמאה ה- 1 לספירה, שאותה לאקאן מזכיר בפרק החמישי בסמינר, בהקשר של העבד הפדוי שהתעשר וקונה מבלי לשלם בהתענגותו ומאבד את הדעת שמקנה לסובייקט את ערכו . ראו כאן וב סמינר 17 , פרק ,5 עמ' 94 - 95 . היצירה השנייה היא ה קריטיקון של בלטסר גרסיאן, שלאקאן מזכיר בפרק 13 בסמינר ( ראו עמ' 213 ) . מתוך ה קריטיקון לאקאן מביא סיפור על שמועה הנפוצה בעיר אחת שהאמת עומדת ללדת ילד . תושבי העיר נסים בבהלה . משל זה נועד כדי לומר שיש לנקוט זהירות ביחס לאמת . אמת היא אומר אניגמטי שגובל בשתיקה ושיש להגותו, אם בכלל, תוך שיקול דעת . אמת של הסובייקט, בניגוד לאמת של שיח האדון, היא אומר אניגמטי שייחודי לו ולה . "דעת" ו"אמת" הם שני צירים מרכזיים ב סמינר 17 .
|

|