|
Page:10
10 מחמוד מוחמד טה ומדיטציה בעיר הולדתו רפאעה . בסיום התבודדות זו פרסם את ספרו הראשון, אֶמוֹר זו דרכי ( קֻל הד'א סַבִּילי ) , שבו ביקר את פשיטת הרגל של התרבות המערבית החומרית וקרא להתנגד לקולוניאליזם בארצו ולכונן בה ציוויליזציה חדשה אשר תתפוס בהמשך את תשומת לב האנושות כולה . כפעיל לאומי בשנות ה- 50 וה- 60 בסודן, טה הונע על ידי שלושה זרזים : המאבק הלאומי כנגד הבריטים, שהמורשת האנטי- קולוניאלית של תנועת המהדיה שימשה לו סמל לאומי ; ההווי הסודני המורכב שהיו בו חלוקות עדתיות, אתניות ואזוריות שסיכלו הגעה לסדר יום לאומי משותף ; והאסלאם הפוליטי שהרחיק את המוסלמים מהנוצרים . הוא ראה בגורמים הללו סכנה לשלמות הלאום הסודני, ולכן נרתם למאמץ פוליטי ואידאולוגי לעיצוב הזירה הפוליטית בסודן על בסיס סולידריות ואחדות לאומית . בראשית 1956 השיגה סודן את עצמאותה מהבריטים וכוננה משטר פרלמנטרי בראשות מפלגת האיחוד הלאומי . המפלגה הרפובליקנית התנגדה למפלגת השלטון וכן לאחים המוסלמים, שהשפעתם גברה בשנות ה- 60 בהנהגתו של חסן אל-תֻֻּרָאבִּי, ואשר, 6 לאחר בניגוד לרפובליקנים, לא קיבלו לא-מוסלמים לשורותיהם . מהפכת הגנרל אבראהים עַבּוּד בנובמבר ,1958 קרא טה לנשיא החדש להקים ממשלה דמוקרטית, סוציאליסטית ופדרלית בהתאם לעקרונות שהתווה בספרו יסודות חוקת סודן ( אֻסֻס דֻסְתוּר אל- סודאן ) שפורסם שלוש שנים קודם לכן ( תרגום של קטעים מחיבור זה מובאים כאן תחת הכותרת "חוקה אסלאמית ? כן ולא" ) , אולם קריאתו זכתה להתעלמות . 6 . אל-תוראבי ( 1932 - 2016 ) , בעל תואר ד"ר למשפטים מאוניברסיטת סורבון ומנהיג הפלג הסודני של האחים המוסלמים מאז ,1964 נחשב לאסלאמיסט הבולט ביותר בסודן במחצית השנייה של המאה ה- 20 וראשית המאה ה- 21 .
|

|
|