|
Page:14
14 מחמוד מוחמד טה 9 המודרני ותסלול עבורו את הדרך לחירות ולהגשמה עצמית . ב . המסר הראשון והשני של האסלאם בעקבות הביקורת של טה על הציוויליזציה המערבית, שהייתה השלב הראשון במהלך הרעיוני שלו, הוא ניגש למלאכת הדקונסטרוקציה של האסלאם . מכיוון שהתאוריה של טה לגבי המסר הראשון והשני של האסלאם - הלוז של הגותו הדתית - מבוססת על הקוראן ועל פרשנותו, יש להקדים ולומר שההתעניינות המחודשת של חכמי דת בקוראן ובחדית' ( במקום דבקות, תַֻּקְלִיד, בדוקטרינה של האסכולה ההלכתית שאליה השתייך החכם ) כאבני היסוד של האסלאם, הן בהיבט ההלכתי והן כמצפן לאדיקות ולמוסר, החלה כבר במאות ה- 17 וה- 18 ( בעיקר בחצי האי ערב ובהודו ) . על רקע הקולוניאליזם האירופי, התעניינות זו גברה במאות ה- 19 וה- 20 בעיקר בזרם הסַלַפִיָה המודרנית, כדי להדוף ביקורת של משקיפים אירופאים שטענו שחסרה בקוראן קוהרנטיות והמשכיות ושהוא 10 איננו מקורי שכן הוא מושפע ממסורות יהודיות ונוצריות . הרעיון המרכזי של טה ב מסר השני של האסלאם הוא שיש לחלק 9 . : Meir Hatina , " Dismantling the sacred in the name of humanity Mahmud Muhammad Taha ' s Cultural Revolution ," Journal of Political Ideologies 27 . 1 ) 2022 ( : 40 10 . מקור השם סלפיה הוא במונח הערבי "סַלַף", האבות הראשונים עושי הטוב של האסלאם . הסלפיה המודרנית מבקשת לחזור אל האסלאם של האבות הראשונים ונתלית לצורך כך במורשתו של התאולוג ואיש ההלכה אבן תַֻּיְמִיָה ( מת ב- 1328 ) . היא חותרת לביטול המחויבות לארבע אסכולות ההלכה הסוניות ולחידוש האִגְ'תהָאד מתוך הסתמכות על הקוראן והסונה, לעיתים תוך כדי פרשנות מחודשת שלהם . אחד ממוביליו הבולטים של זרם זה במאה ה- 20 היה רשיד רידא ( 1865 - 1935 ) , תלמידו של מוחמד עבדה ; ראו 35 . Hatina , " Dismantling the Sacred ," p . לגבי משנתו המדינית, ראו מוחמד רשיד רידא, ח'ליפות עכשיו : דת ומדינה במחשבת האסלאם המודרני , תרגום מערבית והערות : רון שחם, תל אביב : רסלינג, 2022 .
|

|