sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 האסלאם האחר הגותו של טה א . האסלאם מול התרבות המערבית בחוקה של המפלגה הרפובליקנית מ- 1945 עדיין לא היה ביטוי לחשיבה האסלאמית הרפורמיסטית של טה, אולם היו בה כמה רמזים לעתיד לבוא . בדומה למסר האסלאמי-מודרניסטי, התייחס טה לתרבות המערבית כשילוב בין מרכיבים ראויים ( לדוגמה, הרציונליות המדעית והטכנולוגיה ) למרכיבים פסולים, ולכן גרס שאין להתעלם ממנה לחלוטין או לאמץ את כולה . יש לבקר אותה על חוסר האמונה שלה באל ובאדם ולהשלים את הצד הרוחני החסר בה . הוא קרא לשוב באמצעות לימוד אל דת האסלאם המקורית שהתקיימה בחיי הח'ליף עומר ( עומר בן אל-ח'טאב ) , וטען שהאסלאם הוא דרך הישועה לאנושות כולה ( ואומנם, את המסר השני של האסלאם הקדיש לכלל האנושות ) . טה דרש דמוקרטיה ( אם כי סבר שיש להתנות את זכות ההצבעה בדרגה מינימלית של השכלה ) וקרא לשוויון בין גברים ונשים . הוא שיבח את הצדק הסוציאליסטי וקרא לבעלות של כלל הציבור על אמצעי הייצור . לטענתו, הן הקפיטליזם המערבי המעמיד את הפרט במרכז, והן הקומוניזם הרוסי השם דגש על החברה, אינם ממזגים בין חירות הפרט לבין הצורך של הקהילה בצדק חברתי, ולכן הציוויליזציה המערבית הגיעה לפשיטת רגל . פרשנות זו הייתה משותפת גם לאיש האחים המוסלמים המצרי סיד קֻטְב ( אשר הוצא להורג בשנת 1966 בעוון ניסיון לחולל הפיכה משטרית ) , אך בעוד שקוטב היה אסלאמיסט שדרש לטהר בכוח את המציאות המודרנית הכופרת מהחילוניות החוטאת והפושעת שלה, טה היה מודרניסט שרצה לכוון את החברה אל הדרך הנכונה באמצעות שילוב ערכים מוסריים בה וקידום הרמוניה בין-תרבותית . הרעיון הבסיסי שלו היה לגבש אידאולוגיה דתית כוללת שתחצה את הגבולות של השתייכות דתית, מגדר וגזע, תשחרר את האדם מהלחץ של הזמן

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help