|
Page:12
12 נוריאל פריגל החיים ששופנהאואר גוזר, מכיוון שבעיניו המטפיזיקה ופעילות החיים חד הם, הן בתחילת הדרך והן בסופה . שביל זה ששופנהאואר מוליך אותנו בו לסיור אל תוך הגיהינום מעלה בנו את התהייה, היש דרך חזרה משם בריאים ושפויים ? על כן, חיבור זה מבקש להתייחס למכלול כתביו של שופנהאואר הקושרים יחדיו את המטפיזיקה ואת פעילות החיים שנובעת ממנה ודרכי החיים המתבקשים בעקבותיה . אי אפשר להבין ולחקור את דרכי החיים בנפרד מהמטפיזיקה ששופנהאואר מציע, ואי אפשר להבין את המטפיזיקה וההצדקה שהיא מספקת לדרכי חיים אלו בלי להבין אותה לעומק וכשורה . יועילו כאן מילותיו של סנקה בנוגע לעיסוק במשנתם של אנשי מחשבה גדולים : ותר על התקווה שתוכל לטעום את תמצית החשיבה של אנשים גדולים . אתה צריך לבחון את כוליותה, ללמוד את כוליותה . יש לדברים המשכיות, מעשה החוכמה נשזר בחוטיו לכדי שלמות, דבר אי אפשר להסיר ממנו מבלי להחריב את כולו . אינני אוסר עליך לבחון איברים בודדים ובלבד שתבחן אותם כחלקי האדם עצמו . אינה יפה אישה שמשבחים את רגליה או זרועותיה, אלא יפה זאת שמראה שלה כולו משכיח את ההתפעלות מפרטי איבריה . 1 מבנה החיבור הנוכחי מבקש להציג את הדברים באופן השלם הראוי וההכרחי, כאשר כל החוליות, כלומר הפרקים, מכריחים זה את זה, והשלם מכריח את כולם . כשמטרת ומבנה החיבור ברורים לנו, אפשר לומר מה מבדיל ומייחד ( או לכל הפחות השאיפה לכך ) , חיבור זה משאר החיבורים שעוסקים בהגותו של שופנהאואר . חמישה מאפיינים עיקריים מבדלים את המחקר הנוכחי : ( 1 ) מסגור הפילוסופיה של שופנהאואר - ככל שאני יכול להבחין, הפילוסופיה של שופנהאואר עוסקת בשלושת המישורים 1 . סנקה, לוקיליוס א', עמ' 106 .
|

|
|