sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 עיר בלי זיכרון : בין דומיננטיות להגמוניה תרבותית ביחסי שדרות - שער-הנגב עיר, ואני איני אותו ילד . ממרחק הזמן הבנתי שמשהו עמוק נפגם בתהליך שעבר על שדרות החל בשנות השבעים . איסוף החומרים מחדש במהלך עריכת הספר עורר בי שוב את התחושה של שדרות כבית, במובן העמוק של המילה . חוויית הכאב הוטענה בגאווה לנוכח המאבקים העיקשים שניהלו קבוצות של אנשים בשדרות, גם אם שילמו מחירים אישיים כבדים מאוד, מתוך תחושת שליחות ואמונה בצדקת דרכם . אכן, לא מעט מהנחקרים ילידי שדרות דיברו על הגעגוע למקום, לבית ולהוויה שאינם קיימים עוד . כל המרואיינים עסקו בחוויית ההגירה והתלישוּת שהם חווים במקום שהם חיים בו כעת, הנובעת מנטישת המקום שהם עזבו ואינם יכולים או אינם רוצים לחזור אליו עוד . בין כתיבת המחקר לעיבודו לספר איבדתי את אבי, שהיה גשר בין שני העולמות, ואם ארצה להרחיב — בין שלושת העולמות . העולם הראשון הוא זה שממנו הגיעו הוריי : מוגדור שבמרוקו . בשנים האחרונות אני נחשף לעולם הישן והלא-מוכר הזה, ואני מקווה לכתוב עליו מחקר בהקדם . שני העולמות האחרים הם בישראל : האחד הוא שדרות — המקום היחיד שבו חיו הוריי למן עלייתם לארץ ; והאחר הוא קיבוץ רוחמה — הקיבוץ שבו עבד אבי במשך עשרים ושש שנים, ואשר אני נחשפתי אליו ואל אנשיו ותרבותו מיום לידתי . רבים עזבו את שדרות . האומנים שיצאו משדרות הרבו לעסוק בהיסטוריה שלה, בתחושת השוליות, בפריפריאליות ובחוויית ההגירה . שירים רבים נכתבו על שדרות, דוגמת שירו של קובי אוז : העיירה דומעת, רק מתגעגעת, כל הילדים עוזבים ולא חוזרים . מה, מה לא עשינו, השקינו וקיווינו, 2 ובסוף הלכת . כמו מוזיקאים ומשוררים שיצאו משדרות, יכולתי גם אני לכתוב על שדרות רק לאחר שיצאתי ממנה . רק אז יכולתי להסתכל על שדרות ממרחק ולפתח אליה סוג של נוסטלגייה . קודם לכן הייתה שדרות "חור באמצע שום מקום", כניסוחו של שמעון אדף בשירו על שדרות 3 . כעבור עשרים שנה יכולתי לחזור הביתה במובן הסימבולי והמטפורי ולהיווכח, במילותיו של אדף, כי "רק מקומות חסרי אהבה זוכים לאהבה מֻחלטת" . 4 לאחר הפיכת הדוקטורט לספר הבנתי משהו חשוב מאוד שלא נתתי לו את הדעת מספיק בדוקטורט עצמו . אני עוסק במאבקים שניהלו בני שדרות בדיכוי שהם חוו, וברצון שלהם לשמר את תרבותם ומסורתם, אך לא מעט פעמים שאלו אותי מהי אותה מסורת שהם באו 2 קובי אוז, "למה הלכת ממנו", מתוך האלבום החיים שלך בלאפה , 1995 . 3 אדף, ש' ( 1997 ) . שדרות . המונולוג של איקרוס ( עמ' 40 ) . הוצאת גוונים . 4 שם .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help