sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 הקדמה אישית סומנו עוד לפני שנכתבו . על רקע זה הבנתי, עוד בטרם התחלתי בכתיבת החיבור, כי עליי לנקוט משנה זהירות . אכן, הצורך לשמור על מרחק ממושא המחקר — אשר חלקים ממנו הם ההיסטוריה האישית שלי ובחלקים אחרים אף הייתי מעורב בדרכים מגוּונות — ליווה אותי לאורך כל תהליך הכתיבה . קושי נוסף נבע מעובדת היכרותי עם האנשים שהמחקר הזה בוחן, ולעיתים אף מבקר . במובנים רבים חשתי כמי שבוגד באמונם, לאחר שמקצתם פתחו לפניי את ליבם וחשפו לפניי מקורות אמפיריים . תחושה זו ליוותה אותי בכל מילה שכתבתי : כיצד יתפרש הכתוב על-ידי כל אחד מן הנחקרים ? וכיצד הוא יתפרש על-ידי כל אחד מן הצדדים ? למרות הנאמר בחיבור הזה, אני מודע לכך שכמה מהנחקרים עמלים שנים רבות על שינוי המציאות החברתית באזור במסגרת תפקידיהם במכללה, בעמותת הסינמטק, בקיבוץ "מגוון" או בעמותת "גוונים" . חשוב לי לציין כי הערות רבות שקיבלתי ממנחיי ומעמיתים היו סביב השאלה "היכן אתה בתוך כל זה ? " . למרות הקושי הרב, ההיצמדות לעובדות וכתיבת האמת היו נר לרגליי . מובן שאת הפרשנות אני שואב מתוך קורפוס אקדמי שמתחבר לאופן שבו אני מביא את תפיסת-עולמי . בלימודי התואר השני, בקורס "כתיבה סוציולוגית", אמרה לנו המרצה, בין היתר, כי המניע לבחירה בנושא המחקר טמון בביוגרפיה האישית של החוקר . במחקר הנוכחי, המניע שלי לחקירת הקשרים המשתנים בין שדרות למועצה האזורית שער-הנגב לאורך שישה עשורים היה ברור לי כשמש . מאז עלה אבי ממרוקו לארץ, בתחילת שנות השישים, הוא עבד כסנדלר בקיבוץ רוחמה במשך כשלושה עשורים . בילדותי, בתחילת - אמצע שנות השמונים, ציפיתי בכיליון-עיניים ללכת עם אבי לעבודה — זה היה עבורי יום של בילוי וכיף . הנסיעות לקיבוץ היו משמעותיות בעיניי עד כדי כך שלעיתים, אם התנהגתי לא יפה, הייתה אימי "מאיימת" עליי שאם לא אשפר את התנהגותי, לא אזכה ליהנות מ"יום כיף" בקיבוץ עם אבא . בהגיענו לקיבוץ נהגתי לשוטט במרחביו, וכך נחשפתי בדרך לא-מודעת לפערים הבלתי-נתפסים בין הקיבוץ שאבא עבד בו לבין המקום שבו גרנו : המדשאות, חנות הכל-בו שאפשר לקחת ממנה כל מה שרוצים מבלי לשלם ( ברור שאבי שילם, אבל אני לא ידעתי זאת ) , הבריכה, הסיור במפעל המברשות של קיבוץ רוחמה וקבלת מברשת-שיניים חדשה, הארוחה בחדר האוכל — כל אלה היו מבחינתי חוויות מפעימות ומשמעותיות . החזרה מהקיבוץ לשדרות הייתה חוויה שנחקקה היטב בזיכרוני ; חוויתי מרחב אחר לגמרי, כאילו חזרתי מחופשה בחוץ-לארץ . התנועה הזאת בין המרחבים לאורך כל שנות ילדותי, עם כל הפערים וההבדלים ביניהם, היא חלק מתבנית נוף מולדתי . בשנת 1688 טבע הרופא השווייצי יוהנס הופר את המושג "נוסטלגייה", על רקע תופעת העיור המואצת באירופה, שהאפילה על חיי הכפר . המושג, שציין לדידו מחלה, הורכב משתי מילים יווניות : נוסטוס = שיבה הביתה ; אלגוס = כאב . נוסטלגייה היא כאב הגעגועים לבית שהיה ואיננו עוד . חלק מהכאב שחשתי במהלך הכתיבה קשור לאי-היכולת לחזור הביתה, כלומר, לחזור לילדוּת ולזיכרונות ילדותי משדרות . מנקודת-מבטי כיום, שדרות אינה אותה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help