|
Page:13
רתאצור ל ותאוו קאתבו ואיתבפ : עאל רתואצר אר ונואוא יםותאו רעיתבו 13 האם אפשר לנסח הכללות בקשר לדרך שבה מתוארים הרופאים, החולים, המחלות – בספרות ? האם אפשר לנסח הכללות עוד לפני שנערך מחקר מקיף בנושא ? בנושא זה של מחלות, רופאים ורפואות נכתב הרבה מאוד בספרות העולם כמו גם בספרות העברית . אבל דומה שהמחקר בנושא עדיין בתחילת דרכו . אולי הרצאת מבוא זו תהיה בבחינת הזמנה להמשך המחקר בנושא . מטרתה של הרצאה זו להפנות את תשומת הלב למורכבותו של הנושא, גיוונו ושפע אפשרויותיו, כפי שהוא משתקף ביצירות הספרות העברית לדורותיה ולצורותיה . בכל אופן, התשובה על היכולת לנסח מסקנות כלליות היא בשלב זה – שלילית . מכל זווית ראייה, קיימת התייחסות שלילית וחיובית כאחד . אבל ככלל, שעדיין דורש מחקר של ממש, אפשר לומר שבדרך כלל, מנקודת מבטם של החולים ובני משפחותיהם, ההתייחסות לרופאים היא שלילית, כמו גם לממסד הרפואי ולבית החולים . אפשר לסכם התייחסות זו במשפט העממי : "הרופאים משחקים אותה אלוהים" . האשמות השכיחות ביותר החוזרות באינסוף יצירות ספרות הן שהם רודפי בצע, מאחזי עיניים ומתנשאים . הצירוף, רופא אליל, שמקורו בספר איוב, יג ד ; ופירושו, רופא שאינו בקי במלאכתו, ומרפא באמצעות לחשים, השבעות ומגיה, שכיח מאוד בהן . מעטות הן היצירות שבהן מתוארת דמותו של רופא בצורה חיובית, מכירת תודה, מתמסרת ומעוררת אהדה . לא שאין יצירות כאלה, אבל הן מעטות . כגון : דמות הרופא האידיאלי באביעזר ( 1864 ) מאת מרדכי אהרן גינצבורג ( 1795 - 1846 ) , או דמותו של הרופא בלונדון בחלק הרביעי של התועה בדרכי החיים ( 1876 ) של פרץ סמולנסקין ( - 1885 1842 ) , אם להזכיר שניים מסופרי ההשכלה שהשפיעו הרבה על המשך התפתחותה של הספרות העברית החדשה ועד ימינו . ריבוי התיאורים השליליים ומיעוט החיוביים, מקשה על המסקנה שתיאורי הרופאים והרפואה בספרות הכללית והעברית כאחד נעים בין שני קטבים : קוטב השלילה וקוטב החיוב, שכן בספרות, גדול כוחו של קוטב השלילה מזה של קוטב החיוב . למרבה הפלא, כפי שיתואר בקצרה בהמשך, גם יצירות שנכתבו בידי סופרים - רופאים, מתארות את הרופאים והרפואה באור שלילי . דומה גם שאין צורך להסביר יחס עוין כוללני זה : הספרות מטבעה מתארת בעיקר מצבי מצוקה, לחץ, חרדה, עצב, ולא מצבים של אושר והנאה . מי שעובר חוויות טראומטיות של מחלה כחולה, או מי שבני משפחתו חולים, חש צורך לתת ביטוי לחוויות קשות אלה יותר ממי שנרפא, נחלץ וחוזר לחיות
|

|