|
Page:16
ישראל 2050 - כלכלה משגשגת בסביבה מקיימת 16 הם ( 1 ) האצה של יוזמות ירוקות, ו- ( 2 ) ושינוי של תמהיל הייצור במשק, כלומר העלאת שיעור התעשיות שאינן מזהמות מסך כלל התעשיות ( 2023 Yao & Xi, ) . בישראל, התרומה הפוטנציאלית של רגולציה סביבתית לשיפור הפריון במשק היא גבוהה במיוחד . כבר כיום, עוד בטרם היישום של רגולציה סביבתית משמעותית, ישראל נמצאת בנקודת מתקדמת מבחינת פיתוח טכנולוגיות הירוקות . על פי מדד החדשנות העולמי למו"פ טכנולוגיות נקיות, ישראל מדורגת במקום גבוה בהשוואה בינלאומית, וב- 2017 הייתה מדורגת שישית בעולם ( רשות החדשנות, 2021 ) . למדד זה . לפיכך, אם המדיניות הממשלתית אכן תעודד אימוץ והטמעה של טכנולוגיות ירוקות חדשניות שפותחו בישראל, למשל באמצעות תמחור פחמן, יש לישראל פוטנציאל להפוך למוקד אטרקטיבי להשקעות פרטיות מכל רחבי העולם . גם תמיכה ממשלתית במחקר ופיתוח ( מו"פ ) של טכנולוגיות צפויה להוביל לתוצאות חיוביות . על פי הערכות של רשות החדשנות, תמיכה ממשלתית במו"פ באופן כללי מניבה למשק תשואה הגדולה פי 5 – 6 מסכום התמיכה . חלק ניכר מהמו"פ הירוק נעשה בתעשיות מסורתיות, שבהן התשואה המשקית יכולה להיות גדולה פי 6 – 200 מהתמיכה הממשלתית ( רשות החדשנות, 2018 ) . מגזר התחבורה הוא אחד מצרכני האנרגיה הגדולים בישראל . לכן, לייעול התחבורה צפויה להיות השפעה דומיננטית על הפחתת פליטות בישראל ( המשרד להגנת הסביבה, 1202א ) . ייעול התחבורה בישראל צפוי להוביל לצמצום ניכר בהיקף הפליטות, ובד בבד לייצר עלייה ניכרת בפריון המשק . נכון ל- ,2019 העומס בכבישים בישראל היה הגבוה מבין מדינות OECD , בפער ניכר . התארכות זמני הנסיעה מובילה לאובדן שעות עבודה באופן הפוגע במישרין בפריון העבודה . בהתאם לכך, העלות של העומס בכבישים בישראל מוערכת בכ- % 2 מהתוצר, פי 2 מהממוצע במדינות מפותחות, שם הוא עומד על כ- % 1 ( 2019 OECD, ) . מחקר של קרן המטבע הבינלאומית מעריך שגידול חד-פעמי של % 1 תוצר בהשקעה בתשתיות תחבורה צפוי להוביל לגידול קבוע של % 5 . 1 תוצר בתוך ארבע שנים ( 2014 IMF, ) . בהקשר הישראלי, דוח של בנק ישראל מעריך שהוצאה של % 2 מהתוצר על תשתיות פיזיות ( הכוללות תשתיות תחבורה ותקשורת ) , צפוי לייצר תשואה של % 5 . 7 לתוצר בתוך 10 - 20 שנה, וכי % 8 . 4 מהתשואה מקורה בשיפור תשתיות התחבורה ( בנק ישראל, 2019 ) .
|

|