sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

ישראל 2050 - כלכלה משגשגת בסביבה מקיימת 16 הם ( 1 ) האצה של יוזמות ירוקות, ו- ( 2 ) ושינוי של תמהיל הייצור במשק, כלומר העלאת שיעור התעשיות שאינן מזהמות מסך כלל התעשיות ( 2023 Yao & Xi, ) . בישראל, התרומה הפוטנציאלית של רגולציה סביבתית לשיפור הפריון במשק היא גבוהה במיוחד . כבר כיום, עוד בטרם היישום של רגולציה סביבתית משמעותית, ישראל נמצאת בנקודת מתקדמת מבחינת פיתוח טכנולוגיות הירוקות . על פי מדד החדשנות העולמי למו"פ טכנולוגיות נקיות, ישראל מדורגת במקום גבוה בהשוואה בינלאומית, וב- 2017 הייתה מדורגת שישית בעולם ( רשות החדשנות, 2021 ) . למדד זה . לפיכך, אם המדיניות הממשלתית אכן תעודד אימוץ והטמעה של טכנולוגיות ירוקות חדשניות שפותחו בישראל, למשל באמצעות תמחור פחמן, יש לישראל פוטנציאל להפוך למוקד אטרקטיבי להשקעות פרטיות מכל רחבי העולם . גם תמיכה ממשלתית במחקר ופיתוח ( מו"פ ) של טכנולוגיות צפויה להוביל לתוצאות חיוביות . על פי הערכות של רשות החדשנות, תמיכה ממשלתית במו"פ באופן כללי מניבה למשק תשואה הגדולה פי 5 – 6 מסכום התמיכה . חלק ניכר מהמו"פ הירוק נעשה בתעשיות מסורתיות, שבהן התשואה המשקית יכולה להיות גדולה פי 6 – 200 מהתמיכה הממשלתית ( רשות החדשנות, 2018 ) . מגזר התחבורה הוא אחד מצרכני האנרגיה הגדולים בישראל . לכן, לייעול התחבורה צפויה להיות השפעה דומיננטית על הפחתת פליטות בישראל ( המשרד להגנת הסביבה, 1202א ) . ייעול התחבורה בישראל צפוי להוביל לצמצום ניכר בהיקף הפליטות, ובד בבד לייצר עלייה ניכרת בפריון המשק . נכון ל- ,2019 העומס בכבישים בישראל היה הגבוה מבין מדינות OECD , בפער ניכר . התארכות זמני הנסיעה מובילה לאובדן שעות עבודה באופן הפוגע במישרין בפריון העבודה . בהתאם לכך, העלות של העומס בכבישים בישראל מוערכת בכ- % 2 מהתוצר, פי 2 מהממוצע במדינות מפותחות, שם הוא עומד על כ- % 1 ( 2019 OECD, ) . מחקר של קרן המטבע הבינלאומית מעריך שגידול חד-פעמי של % 1 תוצר בהשקעה בתשתיות תחבורה צפוי להוביל לגידול קבוע של % 5 . 1 תוצר בתוך ארבע שנים ( 2014 IMF, ) . בהקשר הישראלי, דוח של בנק ישראל מעריך שהוצאה של % 2 מהתוצר על תשתיות פיזיות ( הכוללות תשתיות תחבורה ותקשורת ) , צפוי לייצר תשואה של % 5 . 7 לתוצר בתוך 10 - 20 שנה, וכי % 8 . 4 מהתשואה מקורה בשיפור תשתיות התחבורה ( בנק ישראל, 2019 ) .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help