|
Page:8
8 נקי כפיים ובר לבב פליליים ? האם יש להפסיק את כהונתו של מנהיג ציבור שהתברר כי הוא מעורב בפלילים ? האם יש לאפשר למי שהורשע בעבר בעבירה פלילית וריצה את עונשו לחזור לתפקיד הנהגה ציבורית ? לאלה נלווית שאלה משלימה : האם אדם המכהן בתפקיד ציבורי והתעורר חשד למעורבותו בפלילים צריך לעמוד לדין על מעשיו, או שמא הוא ראוי לחסינות מפני העמדה לדין מתוקף תפקידו ? למותר לציין כי שאלות אלו אינן עשויות מעור אחד . כך, למשל, ראוי להבחין בין תפקידים ציבוריים שונים, שהרי שיקולים אחרים צפויים לחול בעניין התנאים לכהונתו של חבר כנסת, שר, ראש עיר, ראש ממשלה או נשיא המדינה . גם המונח "מעורבות בפלילים" דורש הבחנות פנימיות, שכן אינו דומה שלב הפתיחה בחקירה לשלב הגשת כתב אישום, ואינם דומים שני אלו לשלבים השונים של ההרשעה בדין עד שהיא הופכת להיות פסק דין חלוט . גם חומרת העבירה הפלילית צפויה להשפיע, שהרי אינה דומה עבירה חמורה שיש עימה קלון לעבירה קלה, עבירה שעבר נבחר הציבור במהלך תפקידו לעבירה שעבר בחייו הפרטיים . כמו כן, צפוי להיות הבדל בין מינוי של אדם שידוע שהוא מעורב בפלילים, לבין העברה מתפקיד של מי שכבר מונה, ובמהלך כהונתו התברר שהוא מעורב בפלילים . חרף הבדלים אלו, ארבע הסוגיות שמניתי — כשירות למינוי, חסינות מפני העמדה לדין, הפסקת כהונה וחזרה לחיים ציבוריים לאחר ריצוי העונש — הן פנים שונות של דילמה כללית אחת : מהו היחס הרצוי בין ערכי טוהר המידות והשמירה על שלטון החוק, לבין ערכי היציבות השלטונית והייצוג הדמוקרטי . ערכי טוהר המידות ושלטון החוק מובילים להקפדה מרבית על ניקיון הכפיים של נבחרי הציבור . לעומת זאת, ערך היציבות השלטונית יכול לעיתים לצדד בהעלמת עין מפני חוסר ניקיון כפיים של נבחרי ציבור כדי למנוע זעזועים בשלטון . כמו כן, עקרון הייצוג הדמוקרטי עשוי לתמוך בהכשרת המועמד שנבחר על ידי הציבור מבלי לבדוק בציציותיו, שכן הרוב מעוניינים במינויו . ככל שמדובר בחשדות למעורבות בפלילים, גם חזקת החפות תימצא במתח עם עקרון טוהר המידות ושמירה על שלטון החוק, שכן היא תגרוס כי אדם חף מפשע כל עוד לא הורשע 1 בדין . 1 בהמשך אדון בהרחבה בכל אחת מן הדילמות שהמקרים השונים מעוררים .
|

|