sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

1 מבוא 1 זו ניכר חותמו של מהר״ל, שאף הוא השתמש בדיון העיוני כדי להגביל אותו ולחשוף 1 בספר זה אני מבקש להתמקד בתפיסות הבריאה וראשית ההתהוות, את אוזלת ידו . דהיינו בטיפול במושגי הצמצום, השבירה, ההאצלה והבריאה, בכתבי אבות החסידות . אתחקה אחר היסודות העיוניים שבחלק מספרי הדרוש שהועלו על הכתב בתקופת הצמיחה וההתגבשות של התנועה . קבלה חסידית ? האתגר שבעיון בסוגיית הראשית נעוץ בשאלת הזיקה שבין קבלה לחסידות, ובכלל בשאלת עצם הקיום של אינטרס עיוני בכתבי המנהיגים הרוחניים של התנועה . שאלת השאלות היא, האם יש קבלה האופיינית לכתבים שהתחברו בידי מנהיגים רוחניים בחסידות ? האם מנהיגים אלה הציגו גישה קבלית בעלת מאפיינים ייחודיים, או שאימצו גרסאות של קבלת האר״י עם הדגשים מסוימים ותו לא ? האם בכלל היה אינטרס עיוני כלשהו להוגים חסידיים או שמא הם ביקשו לפלס נתיב חווייתי בעבודת האלוהים, וההגות היא משנית או חסרת חשיבות ? האם ההגות מבטאת את ה״אותנטיות״ של החסידות, או אולי הסיפור הוא שעושה זאת ? האם הסוגה והמסגרת הדרשנית היא המאפיינת העיקרית של הרעיונות שהעלו המנהיגים הרוחניים, ועל כן שורשי רעיונותיהם נעוצים בעיקר בספרות המוסר והדרוש, או שמא לתכנים הספקולטיביים חלק חשוב בהגותם ? מהי הספרייה החסידית שממנה שאבו אבות החסידות את הידיעות על קבלה בכלל וקבלת האר״י בפרט, שכן חיבורים מרכזיים של 1 שאלות אלה כולן מסתמכות על מאפיינים קבלה זו נדפסו רק בשלהי המאה ה- 18 ? רעיוניים דומים של מנהיגים חסידיים במחצית השנייה של המאה ה- 18 ובראשית המאה ה- 19 . עקרונית כשדנים בספרות הפילוסופית והמיסטית נוח להציב שני טיפוסים נוגדים באופן קוטבי, וביניהם נעים המיסטיקאים וההוגים השונים . מטבע הדברים גם בין אבות החסידות היו טיפוסים שייצגו תודעות מנוגדות . חביבה פדיה הציגה בהרחבה 16 אני מבקש להזכיר את ההבחנה הקוטבית בין חצרות שבהן דברי דגם כפול כזה . 1 ראו ד׳ שוורץ, בריאה, תורה, צדיקות, גאולה : מקורות והשפעות בחסידות, תל אביב תשע״ט, עמ׳ 1 - 60 ; הנ״ל, תבונה נגד עצמה : תבניות ודפוסים בהגותו של מהר״ל מפראג, תל אביב תש״ף . 1 ראו למשל ח׳ פדיה, ״הבעל שם טוב, ר׳ יעקב יוסף מפולנאה והמגיד ממזריטש : קווי יסוד לגישה טיפולוגית דתית״, דעת ( תש״ס ) , עמ׳ - 7 . 16 ח׳ פדיה, ״החוויה המיסטית והעולם הדתי בחסידות : אינטרוורטי ואקסטרוורטי, אני עצמי ושפת הגוף, המבע התאולוגי והמבע הסיפורי, פרדיגמות ראשונות לדיון״, דעת ( תשס״ה ) , עמ׳ 7 - 108 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help