sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מאופל לבהירות 1 אפשר היה להגיב, כי לפי גישתו ההרמנויטית של דרידה, למשל, אין מוטיבים שוליים ומרכזיים ( לייטמוטיב ) בטקסט . כל מוטיב הוא מכונן . אולם אינני מתכוון להיכנס לדיון הרמנויטי, אלא לציין עובדה ביבליוגרפית ותרבותית פשוטה : חלק מספרי ההנהגות, הצוואות, המוסר וכדומה השתמשו ברפרוף במושגי קבלת האר״י ללא דיון בקשרים הסבוכים המאפיינים אותם . קבלת האר״י הייתה בעיניהם תשתית מובנת מאליה לדיון באתוס ובמוסר . דוגמה לכך היא השימוש הרווח במונח צמצום . ואכן אידל ציין באותו חיבור, כי ״בחסידות הצמצום האלוהי הוא הדרך היחידה הפתוחה בפני האל להתגלות 1 כלומר הגם שגריס ואידל בתוך העולם הנברא, הדרך היחידה לקרב את האדם אליו״ . הראו באופן משכנע שהשפעתה של קבלת האר״י נחלשה במאה ה- ,18 אין ספק שגוף ידע קבלי על הבריאה נצרך להגות החסידית . באותה מידה אין כמעט מונחים החוזרים ונשנים בהגות החסידית יותר מ״צמצום״, ״ממלא וסובב כל עלמין״, ״לית אתר פנוי מניה״, וכן הלאה . הווי אומר, רשת צפופה של מונחי יסוד מתוך קבלת האר״י וקבלת קודמיו מלווה את הדרושים והמאמרים הקצרים של המנהיגים הרוחניים הראשונים של החסידות . מדוע אפוא לא הציגו רוב אבות החסידות דיון מעמיק ושיטתי בשאלות כמו ראשית ההתהוות ? אפשר לטעון טענות אחדות : ( א ) אבות החסידות לא גילו עניין אמיתי בשאלות היסוד של התאולוגיה . ( ב ) אבות החסידות חסרו את הבסיס המעמיק של גוף הידע . ( ג ) אבות החסידות הכירו את התשתית הרעיונית, ומתוכה בררו את היסודות שהתאימו לצרכים המוסריים וההנהגתיים שביקשו לספק . ( ד ) אבות החסידות סברו שמאחר שהפנייה היא לציבור רחב לא ראוי לעסוק בעניינים הדורשים ידע ומידות נעלות . ומצד שני האזכור של מונחי היסוד הקבליים יוצר הערכה כלפי הדרשנים מצד קהל המאזינים . נראה כי אידל צידד בדבריו בגישה הראשונה והשלישית גם יחד . עם זאת במחקריו 1 אני מבקש לטעון, שאבות החדשים על הבעש״ט הניח אידל יסוד לפרופיל אחר . החסידות גילו עניין בשאלות היסוד, אך הם בחרו שלא להעמיד במוקד דיונם את הממד האונטולוגי שלהן . גישתם ציינה מעין הצהרה אילמת על תנועה של נסיגה . הם יצאו מנקודת המוצא המפורטת של התהליכים הפרימורדיאליים, אך הבהירו לקורא שמעתה המיקוד איננו צריך להיות בממד הישותי שלהם . התבונה והדיון התאוסופי כאחד נועדו לצמצם את מקומם למישורים של עבודת האלוהים ושל הפרט . מבחינה וראו מ׳ לורברבוים, לפני היות החסידות, ירושלים תשפ״א, עמ׳ 9 - . 1 אידל, שם, עמ׳ 167 . 1 ראו מ׳ אידל, ״׳לעולם ה׳ דברך נצב בשמים׳ : עיונים בתורה מוקדמת של הבעש״ט וגלגוליה בחסידות״, קבלה כ ( תשס״ט ) , עמ׳ 19 - 86 ; idem, “Mystical Redemption and Messianism in R . Israel Baal Shem Tov’s Teachings”, Kabbalah 24 ( 2011 ) , pp . 7 – 121 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help