sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מאופל לבהירות 10 ור׳ נפתלי בכרך . אמנם גוף ידע זה עבר על פי רוב תהליך של התאמה לסגנון הדרשני ולאתוס מסוג חדש . כידוע שלמה מימון, שביקר בבית מדרשו של המגיד ממזריץ׳, הציג את הדרשות הללו כלהטוטים שנועדו לקבע את דמותו של הדרשן כבעל השראה שמֵימית . די בכך כדי להבין שנוצר כאן אתוס חדש . מכל מקום אף דרשות אלה הסתמכו על גוף ידע מוגדר . ההשתלשלות של מסורת הידע של החסידות בעייתית עוד יותר לאור העובדה שהגות המייסד, או לפחות מי שהאדמו״רים נסמכים עליו בבחינת מייסד, 1 לכאורה חשיפת גוף הידע הבעש״ט, איננה ברורה מבחינת מקורות הידע וההתייחסות . של הבריאה, למשל, איננה מהותית להבנת ההגות החסידית . יתר על כן : ההתעניינות המסיבית הייתה בעיקר במנהגי האר״י ותלמידיו הממשיים והמתייחסים אליהם, והרבה ידועה המסורת בדבר זלזולו של הבעש״ט בתורות פחות בתורות הסבוכות של קבלתם . כתובות, אולם דווקא מסורת זו מלמדת על כך שהדיון העיוני היה חשוב בעיניו ביותר, אלא שלדעתו תורתו הייתה ברמה כה גבוהה ושיש תופעה כזו כמו ״תורת הבעש״ט״ ; ואזוטרית עד שכתיבתה איננה אפשרית . וכך אכן כתב הורן על הבעש״ט, שהיה בר סמכא בקבלה הלוריאנית, וכי לא מעט מקובלים בני זמנו שחרו לפתחו דווקא בשל היבט זה של פועלו . במסגרת זו הוא הנחה את תלמידיו כיצד ״לקרוא״ בקבלה זו, כיצד לבצע את הכוונות והיחודים הלוריאניים, וכן מסר להם יחודים וטקסים שחיבר בעצמו . הורן התמקד בחיבורו בפרקטיקה הנובעת מקבלת האר״י, לאמור התפילה, הטבילה, המאגיה וכדומה . התורות העיוניות נגעו בעיקר לדפוס של העלאת הרגשות והאובייקטים לשורשם, אך לא לקשרים הקוסמוגוניים הסבוכים של קבלת האר״י . אולם גוף הידע הקוסמוגוני היה ללא ספק ארגז הכלים שבאמצעותו הביעו הבעש״ט ותלמידיו המנהיגים הרוחניים את הגותם . וכמדומה שעד כה לא נעשה בירור מעמיק של ארגז כלים זה . והרי שמועות רבות של הבעש״ט מסתמכות על גוף ידע זה . יתר על כן, הרושם של שליטה מוחלטת ברזיה האינפורמטיביים של קבלת האר״י תרם ללא ספק לסמכותו של הבעש״ט ושל תלמידיו אבות החסידות . כתב זאב גריס על לימוד הקבלה ערב הופעת החסידות דברים אלה : 1 ראו למשל ז׳ גריס, ספרות ההנהגות : תולדותיה ומקומה בחיי חסידי ר׳ ישראל בעל שם-טוב, ירושלים תש״ן, עמ׳ 9 - 107 . מאחר שבחיבור זה אני עוסק בתודעה ההגותית שהתפתחה אצל אבות החסידות, אתייחס לשמועות שניסחו מפיו . על קורות הדפסת ספרות הקבלה במזרח אירופה עד להופעת אבות החסידות ראו ז׳ גריס, הספר העברי : פרקים לתולדותיו, ירושלים תשע״ו, עמ׳ 6 - 67 . שבחי הבעש״ט, מהדורת א׳ רובינשטיין, ירושלים תשס״ה, סימן קכא, עמ׳ 0 . ראו ר׳ הורן, הבעל שם טוב וקבלת האר״י : כוונות ויחודים להמתקת הדינים שמסר מחולל החסידות לתלמידיו, רמת גן תשפ״א, עמ׳ 0 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help