|
Page:14
לִתקוֹן באנו וסנסציוניות . מאפיין אותם קיומו של היסוד העל-טבעי והפנטסטי והצלה ניסית ומופלאה . ספרונים כאלו נפוצו תחילה במרחב לא חסידי, כדוגמת הספרונים שהוציא אייזיק מאיר דיק . בספרון ״דער יורד״, למשל ( ורשה 8 ) , מובא סיפור מפותח על יהודי שנעדר ונחשב למת, עד ש״בא הרוג ברגליו״ ומצא את אשתו נשואה לאחר . הסיפור הפך לימים לנובלה המפותחת ״והיה העקוב למישור״ שכתב ש״י עגנון . במקביל ניכרת גם השפעות אלו השפעתם של ספרי קריאה דרמטיים שראו אור בעברית באותן השנים . ניכרות כבר בספרי השבחים החסידיים הראשונים, כגון בספרוניהם של מנחם מנדל בודק ומיכאל לוי פרומקין ( רודקינסון ) . בספרים מטיפוס זה בולט היסוד התיאורי והנובלי . מופיעים בהם לא אחת תיאורי נוף ציוריים, מדינות רחוקות, קיסרים או מלכים ומלחמותיהם, ספינות, איים ונופים אקזוטיים . לא אחת גובר היסוד הדרמטי והסנסציוני על ההקשר החסידי, ומעורבים בספרים אלה גם סיפורי נפלאות שגיבוריהם הם אישים חוץ-חסידיים כגון ר׳ משה בן מימון ( הרמב״ם ) , ר׳ יצחק לוריא ( האר״י ) או ר׳ משה איסרליש ( הרמ״א ) , ואפילו ר׳ אליהו בן שלמה זלמן, הגאון מווילנה . בולט בהם מוטיב ההצלה הדרמטית מסכנה . בראשית המאה העשרים הפכו ״ספרוני אגורה״ מטיפוס זה למוצר נפוץ, שהופק בעברית או ביידיש בהפקות זולות בידי בתי מסחר לספרים שפעלו בפאדגורזא, בוורשה דפוס ליבסקינד הוורשאי, ובפיוטרקוב, בדומה לספרות השוּנד הפופולרית ביידיש . למשל, הוציא לאור ארבעים ״ספרים׳לך״ כאלו בשנים תרצ״ד - תרצ״ו ( ״נפלאות הרב . . . ״, ואילך בקטלוג ) . חלק מספרונים אלו נועדו כנראה לשימוש בידי נוער בבתי הספר החרדיים שפעלו בשנים שבין מלחמות העולם . ובכל זאת, אין לפטור ספרות זו רק כספרות קלת ערך . לא פעם נמצא דווקא בה חומר מקורי חשוב, סיפורי חסידים רבי עניין המתוארים ביצירתיות רבה והשתקפות יוסף דן, שראה בנובלות החסידיות של מסורת סיפור מפותחת שהתקיימה בעל פה . את שיאה של הסיפורת החסידית, מצא את מבוקשו בספרים ובספרונים מסוגות 7 אחרים זיהו בחומר הסיפורי האופייני לקבוצה זו את היסוד שונות מתוך קבוצה זו . הפולקלורי, ואת סיפורי העם המופיעים לעתים כצורתם ולעתים בהתאמות מסוימות 8 לנוף החסידי או לזיקה אל הצדיק החסידי . גריס, ספר סופר וסיפור, עמ׳ 8 - 9 ; הנ״ל, האמנם ; הנ״ל, הרקע ; יסיף, תרומתו . יסיף, סיפור העם, עמ׳ - 9 . שמרוק, לתולדות ; יסיף, מבוא, עמ׳ והע׳ 8 . ראו למשל דביר-גולדברג, הצדיק . 7 דן, הסיפור החסידי . 8 יסיף, סיפור העם, עמ׳ - ; דן, הסיפור החסידי, עמ׳ 7 - 80 .
|

|