|
Page:11
מבוא נוספים . ובכל זאת, הגדרָתנו את השבחים ברשימה זו נוגעת גם למרכיב האפיזודלי, הסיפורי, ולו בהופעתו הקלושה ביותר . מספר ספרים הכוללים אמרות צדיקים בלבד, ללא מרכיב נרטיבי-סיפורי, נותרו אפוא מחוץ לקטלוג, למרות קרבתם הסגנונית לספרות השבחים . מראשי תה ועד ש נ ות מ לחמ ת העולם הש נ יי ה כאמור, הקטלוג שלפנינו כולל את ספרות השבחים שראתה אור לפני חורבנה של היהדות והחסידות באירופה . הספר האחרון ברשימה זו ראה אור בגרוסוורדן שבהונגריה בשנת תש״ד ( ״תפארת מהר״ם״, מס׳ 77 בקטלוג ) , זמן קצר לפני חיסולה של היהדות בארץ זו . בכתובים נמצאת עמי רשימה ארוכה של ספרות השבחים החסידית שהתפרסמה בעשורים שלאחר מכן, ובכל זאת מכמה סיבות רשימה זו אינה מצורפת כאן : ראשית, כמות החומר הגדולה של ספרות השבחים בעשורים האחרונים, המעידה לא רק על תפוצתה ופריחתה של החסידות אלא גם על זמינות ההדפסה, מקשה מאוד על אפשרות של קטלוג יעיל . כמו כן, בעשורים האחרונים נבללה ספרות השבחים החסידית בספרות חרדית כללית לסוגיה, עד שקשה לעתים להפריד ולזהות את ספרות השבחים החסידית כספרות מובחנת . עם זאת, ניתן לומר בבירור כי ספרות השבחים החסידית לא פסקה ואף לא דעכה לאחר שנות החורבן . כבר בעשורים הראשונים שלאחר השואה יצאו כותרים חדשים רבים ובהם חומר מקורי רב, לצד מהדורות חדשות לספרים קודמים . גם בשנים 7 או יצירות שבחים האחרונות מתפרסמים חומרי שבחים חסידיים שנשמרו בכתבי יד, שעניינם מורים חסידיים שפעלו במאה העשרים . כמו כן מופיעות סוגות חדשות של ספרות שבחים חרדית-חסידית, למשל קומיקס שבחים . בהמשך אפרט תופעות מרכזיות בספרות השבחים המודרנית . שומה עלינו לומר, אפוא, כי לא עלינו המלאכה לגמור . קטיעתה הזמנית של ספרות השבחים בשנות מלחמת העולם השנייה ונדידתם של מרכזי ההדפסה אל ישראל וארצות-הברית היא נקודת ציון לסיכום, שאינו אלא סיכום ביניים של ספרות השבחים החסידית . קו נטקס ט ס פרותי תיאור מלא של האקלים הספרותי בו הופיעה ספרות השבחים החסידית הוא נושא למחקר מרתק שטרם מוצה . בכל זאת אזכיר רק, כי למעשה ספרות שבחים עברית כמעט לא הופיעה לפני בואה של החסידות . סיפורי שבחים נפזרו תמיד בספרים 7 ראו למשל את חומרי הסיפור הרבים שהובאו מכתבי יד שלא ראו אור בספר עירין קדישין השלם במהדורתו החדשה, נפתלי הירץ פלינטנשטיין, ירושלים תשס״ט .
|

|