|
Page:12
12 דוח מחקר הניתוח המגזרי מצביע על הבדלים גדולים בין המגזר היהודי החרדי לבין המגזר היהודי שאינו חרדי בתגובה למיסוי ולביטולו . ניתוח זה מעניין במיוחד, שכן צריכת הכלים החד-פעמיים באוכלוסייה החרדית גבוהה יחסית, ועל כן פוטנציאל ההשפעה של מגזר זה על השוק משמעותית . על פי נתוני סקר של חבר קנטר, אף שהמגזר החרדי מהווה רק % 9 מהאוכלוסייה, חלקו בצריכת מוצרי הפלסטיק עומד על % 27 ( קנטר, 2020 ) . ממצאינו מראים כי העלייה הממוצעת במחירים בשני המגזרים הייתה דומה יחסית : % 44 במגזר היהודי הלא-חרדי ו- % 49 במגזר החרדי . לעומת זאת, הירידה בהיקפי הצריכה הייתה חדה יותר במגזר החרדי, עם ירידה של כ- % 37 בתקופת המס ושל % 25 לאחר ביטולו, בהשוואה לירידה של כ- % 22 ו- % 19 ( בהתאמה ) במגזר היהודי שאינו חרדי . תוצאות אלו מלמדות שהמגזר החרדי רגיש יותר לשינויים במחיר, ובהתאם שהטלת המס וביטולו הביאו לשינויים משמעותיים יותר בהיקפי הצריכה במגזר זה . הממצאים לעיל מלמדים שגם לאחר ביטול המס נרשמה ירידה ניכרת בהיקף הצריכה של כלים חד-פעמיים . לפיכך עולה השאלה אם ירידה זו בהיקף הצריכה היא פועל יוצא של מחירי מוצרי הפלסטיק, שנותרו גבוהים יחסית גם לאחר ביטול המס, או שמא היא נובעת גם משינוי בדפוסי ההתנהגות של הצרכנים . ממצאי הניתוח שלנו מצביעים על שינוי אפשרי בהרגלי הצריכה במגזר היהודי שאינו חרדי, בעוד במגזר החרדי לא נרשם שינוי התנהגותי מובהק . בפרט, במגזר היהודי שאינו חרדי אנחנו מייחסים כרבע מהירידה ( % 5 מתוך כ- % 19 ירידה בצריכה ) בהיקף הצריכה של כלי פלסטיק חד-פעמיים לשינוי התנהגותי בקרב הצרכנים . מנגד, במגזר החרדי אנו מייחסים את כל הירידה בצריכה ( כ- % 25 ) בתקופה שלאחר ביטול המס לרמת המחירים, שנותרה יחסית גבוהה גם לאחר ביטול המס ועמדה בממוצע על כ- % 18 בחנויות בשני המגזרים . אנו לא מכירים מחקרים שבחנו את ההשפעה של שינויי מיסוי על השימוש בכלי פלסטיק חד-פעמיים על המחירים ועל היקפי הצריכה של מוצרים אלו . הממצאים הקיימים מתמקדים בהשפעה של מיסוי על מוצרים בעלי אופי שימוש שונה, כמו שקיות פלסטיק שהן אביזר נלווה שקל למצוא לו תחליף, או במקרים שבהם עלות המיסוי ביחס לעלות המוצר נמוכה מאוד, כמו הפיקדון על בקבוקי פלסטיק . יתר על כן, במיוחד חסרים מחקרים שבוחנים
|

|
|