|
Page:11
11 לנוכח הדיון הציבורי הסוער שהתנהל סביב כניסת המיסוי לתוקף, שלפיו האוכלוסייה החרדית, אשר צורכת בהיקף נרחב כלי פלסטיק חד-פעמיים, תיפגע בצורה קשה מהמיסוי ( ראו למשל ספיר, 2022 ) . לבסוף, ביטול המס מציג בפנינו הזדמנות ייחודית לבחון אם המיסוי — אשר הביא להעלאה חדה במחיר וגרם לשינוי בדפוסי הצריכה — הוביל גם לשינוי התנהגותי שהשפיע על הרגלי הצריכה של הצרכנים גם לאחר ביטול המס . המחקר מתבסס על מאגר נתונים הכולל מידע חודשי מכ- 1,500 חנויות ברחבי הארץ ומתייחס לכ- 5,000 מוצרים שונים . על כל חנות, מעבר לסך הפדיון ומספר היחידות שנמכרו מכל מוצר בכל חודש, יש נתונים על המצב החברתי-כלכלי של האזור שהחנות ממוקמת בו ועל המגזר ( יהודי שאינו חרדי, חרדי, ערבי ) שהיא משתייכת אליו . 1 המאגר כולל נתונים מינואר ,2019 טרם הטלת המס, ועד דצמבר ,2023 כ- 11 חודשים לאחר ביטול המס . הניתוח האקונומטרי שאנו עורכים מתבסס על שיטת הפרש ההפרשים, הבוחנת את השינויים במחיר ובצריכה של מוצרים שהמיסוי חל עליהם ( "קבוצת הטיפול" ) , בהשוואה לשינויים במוצרים דומים שלא הושפעו מהמיסוי ( "קבוצת הבקרה" ) , לפני ואחרי החלתו . ממצאי הניתוח מראים כי הטלת המס על מוצרי הפלסטיק החד-פעמיים הובילה לעלייה ניכרת במחיריהם, לצד ירידה בהיקפי הצריכה . מייד לאחר הטלת המס, המחירים לצרכן של מוצרי הפלסטיק החד-פעמיים עלו בממוצע בכ- % 45 ליחידת מוצר, בהשוואה למחירים בקבוצת הבקרה, ושמרו על יציבות לאורך כל התקופה שהמס חל בה . 2 במקביל, היקפי הצריכה של מוצרי הפלסטיק החד-פעמיים ירדו בכ- % 24 . לאחר ביטול המס, מחירי המוצרים לצרכן ירדו באופן חד, אך עדיין נותרו גבוהים בממוצע בכ- % 18 מרמתם בתקופה שלפני הטלת המס . היקפי הצריכה של כלי הפלסטיק החד-פעמיים נותרו נמוכים בכ- % 19 ביחס לרמתם לפני הטלת המס . 1 בשל מחסור בנתונים לגבי חנויות במגזר הערבי, לא ערכנו ניתוח של השתנות המחיר והצריכה במגזר הערבי . 2 גובה המס שהוטל על כל מוצר נקבע בהתאם למשקל הפלסטיק במוצר . אין בידנו מידע לגבי משקלי המוצרים, ולכן בעבודה זו לא התייחסנו לסוגיה לפיה האם העלאת מחיר המוצר גבוהה ( או נמוכה ) ביחס למס שהוטל על המוצר . הטלת מס הקנייה על כלי פלסטיק חד – פעמיים וביטולו
|

|