|
Page:13
בין 11 בספטמבר ל – 7 באוקטובר : חינוך לערכים דמוקרטיים בצילה של מלחמה 13 הפך לכעס, הכעס לנחישות [ … ] בין שנביא את אויבנו לצדק, בין שאת הצדק על אויבינו, הצדק ייעשה" . 9 הצדק המוחלט, משמעו, מחיקה מוחלטת של הגורמים שעמדו מאחורי האסון ומהווים סכנה לא רק לארצות הברית אלא גם לעולם החופשי כולו . העיקרון השני הגדיר את הצורך לגייס את אזרחי ארצות הברית למערכה ארוכה ושונה מכפי שהכירו עד כה, את הצורך להיות סבלניים ולהבין שהשגתו של הצדק המוחלט משמעותה נקיטת צעדים מסוגים שונים ובזירות מגוונות : תגובתנו תכלול הרבה יותר מאשר מהלומה אחת ופעולות צבאיות בודדות . האמריקאים לא יכולים לצפות שיהיה כאן קרב בודד, אלא מערכה ארוכה, כזו שלא ראינו כמוה עד היום [ . . . ] היא תכלול מהלכים צבאיים דרמטיים, חלקם יהיו גלויים וחלקם ייעשו בסתר . היא תכלול מאבק במימון הטרור, בפיצול הארגונים העוסקים בטרור וברדיפה אחריהם באופן שלא יוכלו למצוא מקלט, גם לא במדינות אחרות . 10 באמירה זו הגדיר הנשיא את העיקרון השלישי, ששרטט באופן ברור את צידי המתרס : מן הצד האחד העולם החופשי, הנלחם על ערכי החירות, הסובלנות והדמוקרטיה ; מן הצד האחר טרור קיצוני, פונדמנטליסטי, המאיים לא רק על ארצות הברית אלא על העולם הדמוקרטי כולו — ציר רשע . לנוכח חלוקה ברורה זו בין טוב לרע אומר הנשיא כי "בעת הזו, כל אומה ובכל מקום בעולם צריכה להחליט : או שהיא איתנו, או שהיא עם הטרוריסטים" . שלושת העקרונות הללו, כפי שהוגדרו בנאום הנשיא לקונגרס כשבוע לאחר האסון, חזרו על עצמם במשדרי החדשות ובנאומים של פוליטיקאים אחרים, והגדירו את גבולות השיח הציבורי והפוליטי בתקופה שלאחר האסון ובהתייחסות אליו . עקרונות אלו באו לידי ביטוי גם באופן שבו בתי הספר בארצות הברית עיבדו את אירועי 11 בספטמבר במגוון זירות : בתוכניות הלימודים, במרחבי הנצחה וזיכרון, וביוזמות חינוכיות בחברה האזרחית . 9 נאומו של נשיא ארצות הברית, 20 בספטמבר ,2001 אתר הבית הלבן . 10 שם .
|

|