|
Page:8
8 סקירה ( וינינגר ווורגן, 2023 ; טרבלסי חדד, ,2023 26 דצמבר ) . לצד כל אלה יש לארגן שגרת הלימודים ולתווך את אירועי השעה באופן אחראי, רגיש ומקצועי . ההתבוננות בהתמודדות האמריקאית בשנתיים הראשונות שלאחר הפיגועים ( 2001 – 2003 ) יכולה לסייע בזיהוי נקודות דמיון ושוני, ומהן אפשר ללמוד על תפקידם של מערכת חינוך ומורים במדינה דמוקרטית לנוכח אירועי טרור ומלחמה . לאורך השנים נכתבו מחקרים רבים על ההשפעה של אסון התאומים על תוכניות הלימודים, על הוראת היסטוריה וחינוך אזרחי ( Hess & Stoddard, 2007, 2011 ; Stoddard, 2019 ; Stoddard et al . , 2011 ) , על חופש הביטוי של מורים — בעיקר בהקשר של המלחמה של ארצות הברית בטרור כתגובה לאסון ( Gardner, 2003 ; Westheimer, 2006 ; Journell, 2011 a, 2011 b ) , וגם על התמודדות עם גילויי גזענות והסתה נגד תלמידים ומורים מוסלמים ( ; 2001 Alavi, Seikaly, 2001 ; Verma, 2005 ; Bonet, 2011 ; Lebowitz, 2016 ) . הדגש בסקירה זו הוא על המסרים החינוכיים והערכיים שהועברו באמצעות קובעי המדיניות ותוכניות הלימודים לאחר האסון . נדגיש במיוחד את האופן שבו ההתמודדות החינוכית הערכית עם אסון התאומים נתפסת, מאז ועד היום, כבעלת השפעה רבה על החינוך לערכים דמוקרטיים בארצות הברית, על חופש הביטוי של מורים ועל היחסים בין קבוצות שונות בחברה האמריקאית . היבטים אלו ייבחנו גם בהקשר הישראלי ובהקשר של מצב מערכת החינוך מאז פרוץ המלחמה . השנים שעברו מאז אסון התאומים נותנות נקודת מבט נרחבת על האופן שבו המדיניות בנושא זה במערכת החינוך הישראלית הולכת ומתפתחת, בעיקר לנוכח המגמות והמהלכים הביטחוניים, הפוליטיים והחברתיים שהמלחמה מייצרת ונראה שעוד תביא עימה בעתיד . אתגרי ההוראה במערכת החינוך בארצות הברית לאחר אסון התאומים נסקרו גם על ידי לשכת המדענית הראשית במשרד החינוך בישראל במהלך שנת ,2024 במסגרת סדרה של "סקירות יומיות" העוסקות בהתמודדות של מערכות חינוך בעולם עם משברים גדולים דוגמת מלחמה, טרור ואסונות טבע . 4 חלק מהסקירות על אודות התמודדות 4 " הסקירה היומית של לשכת המדענית הראשית מביאה לשדה החינוך הישראלי ידע מחקרי רלוונטי בנושאי מדיניות חינוך, שנמצאים על סדר היום החינוכי הישראלי, בצורה תמציתית ובהירה . מטרת הסקירה לייצר תשתית ידע עבור אתגרי הליבה של המדיניות והשדה החינוכי . הסקירה היומית נכתבת בשפה העברית, ומציגה תקצירים של שני מאמרים העוסקים בחינוך, ומתכתבים זה עם זה . אנו מזמינים את הקוראות והקוראים שלנו להציע רעיונות לשאלות ונושאים בהן הסקירה צריכה לעסוק" ( סקירות יומיות, אתר לשכת המדען הראשי ) .
|

|