|
Page:6
6 סקירה את פתיחתה של המאה ה- ,21 ואף הדגים חלק מן המגמות הבולטות של המאה הנוכחית כפי שהן נראות עד כה ; אירוע ששינה את המציאות ואת תפיסת המציאות בחברה האמריקאית, ובעולם כולו ( גנור, 2021 ; פנקס, 2021 ) . מחקרים רבים עסקו מאז 2001 בהשלכות של אסון התאומים על כל תחומי החיים בארצות הברית ובעולם כולו : היבטים של ביטחון ומדיניות חוץ, תרבות ותקשורת, כלכלה, גלובליזציה, הגירה והיחס למוסלמים ולאסלאם ועוד ( בורדורי, 2004 ; ערן, 2021 ; Dimter, Enders & Sandler, 2005 ; Morey & Yakin, 2011 ; Powel, 2011 ; 2005 , ועוד רבים אחרים ) . המתקפה על מרכז הסחר העולמי, מגדלי התאומים בניו יורק, ועל בניין הפנטגון ב- 11 בספטמבר 2001 הייתה אירוע שלא נראה כמותו עד לאותו רגע . ההתנגשות של המטוס הראשון התרחשה במפתיע, מחוץ לעיני המצלמות ולדיווחי התקשורת, ואלה הפנו את תשומת ליבם אל המתרחש לאחר התקיפה, אולם את מסעו של המטוס הנוסף אל המגדל השני כבר צילמו כל ערוצי החדשות . בארצות הברית ובעולם כולו צפו אנשים בזמן אמת במטוס המתרסק אל תוך המגדל . במובן זה, אסון התאומים היה אסון בקנה מידה גלובלי . הצופים בו, גם אם לא האמינו למראה עיניהם, ידעו שהם רואים משהו אמיתי המתרחש במציאות, אבל ידעו גם שהם לא ראו משהו דומה לו לפני כן, אלא בספרי מדע בדיוני או בקולנוע ( זהבי, 2010 ) . גם הציבור הישראלי חש בימים הראשונים למלחמה שהוא חווה התרחשויות שלא הכיר . הפעם, התרחשויות אלו תועדו והופצו לא רק בתקשורת הרשמית, אלא בכל הרשתות החברתיות ( שלא היו קיימות בתחילת שנות האלפיים ) . אלה אפשרו הפצה נרחבת בהרבה של התמונות, ובהמשך גם של דימויים שנוצרו ברוח המציאות על ידי בינה מלאכותית . כמו התמונות והסרטונים שהציפו את התודעה הקולקטיבית בארצות הברית ובעולם ב- 11 בספטמבר, כך גם התמונות והסרטונים הרבים שצולמו ב- 7 באוקטובר הפכו חלקם למייצגים סמליים של המלחמה הנוכחית . תיעוד זה הוסיף נדבך לתחושת ההלם ולחוסר היכולת להאמין למתרחש : ריצתם המבוהלת של משתתפי המסיבה ברעים מפני היריות, החטופים המובלים באופנועים ובקלנועיות על ידי אנשי חמאס אל תוך רצועת עזה ללא הפרעה . הלשונאי רוביק רוזנטל מציין כי מאז פרוץ המלחמה גם המילים המוכרות שינו את משמעותן, וטוען כי "שבעה באוקטובר היה אירוע משנה מציאות, אירוע שמחוץ לכל מה שהכרנו שאפשר היה להתכונן אליו" ( רוזנטל, 2023 ) . במובן זה, מילותיו של הפילוסוף
|

|