sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

בין 11 בספטמבר ל – 7 באוקטובר : חינוך לערכים דמוקרטיים בצילה של מלחמה 15 החוקרים ג'רמי סטודרד ( Stoddard ) ודיאנה הס ( Hess ) ערכו סדרת מחקרים על אודות הוראת אירועי 11 בספטמבר בבתי הספר לאורך השנים . הם מכנים את האופן שבו מרבית חומרי הלימוד הציגו את הפיגוע, למן ההתחלה ולאורך השנים, סיפור אמריקאי ( 2011 An American tale ; Hess & Stoss ard, ) ; סיפור של מאבק בין טובים לרעים המדגיש חוויות אישיות של עדים, של כוחות החילוץ ושל קרובי הקורבנות, אך אינו מספק לתלמידים — במיוחד לדור הצעיר שעדיין לא נולד בעת האירועים — הבנה עמוקה של האירוע ושל השלכותיו ארוכות הטווח . 12 הספרים וחומרי הלימוד שהפיץ משרד החינוך הפדרלי שמרו ברובם על מסגרת נרטיבית אחידה יחסית, ועסקו בעיקר בשילוב של אירועי 11 בספטמבר בחומרים העוסקים בהכרזת העצמאות, במבוא לחוקה ובהיבטים של זיכרון והנצחה, תוך כדי הדגשת נושא הפטריוטיזם . 13 בכל תוכניות הלימודים ניכר עיסוק נרחב במושג "טרור" . ממצאי מחקרם של הס וסטודרד ( 2011 2007, Hess & Stoddard, ) הראו שהן תוכניות הלימודים החיצוניות הן ספרי הלימוד הרשמיים בהיסטוריה ובמדעי החברה עסקו יותר במשמעות המושג טרור באמצעות דוגמאות קונקרטיות לפעולות טרור, ולא העמיקו במובניו הרחבים . הם נטו לספק הגדרה צרה יחסית של המושג, חרף העובדה שההגדרה שנויה במחלוקת ( ראו גם קרמניצר, 2011 ) , אולם בחלק מחומרי הלימוד הדוגמאות שסופקו למושג טרור לא עלו בקנה אחד עם הגדרתו . למשל, אף שבהגדרת המושג "טרור" קבעו שמתקפת טרור מכוונת רק לאזרחים לא חמושים, הם התייחסו לאחר מכן להתקפה על USS Cole , ספינת מלחמה של הצי האמריקני, כאל התקפת טרור מובהקת ( 2011 Hess & Stoddard, ) . בד בבד, מסר מרכזי העולה מן התוכניות הרשמיות הוא הצורך בשיקומה של החברה האמריקאית לאחר האסון, והצורך להתלכד מחדש סביב נרטיב משותף המציב במרכז את גבורתם של אזרחי ארצות הברית ואת הנצחתם של קורבנות הפיגועים . אחד 12 אחד הביטויים הקיצוניים יותר למציאות זו של חוסר ידע והבנה היא הפצה של סרטוני טיקטוק בנובמבר ,2023 על רקע מלחמת חרבות ברזל, שבהם צעירים אמריקאים מתייחסים באהדה ובחיוב למכתבו של אוסמה בן לאדן המסביר מדוע אירועי 11 בספטמבר היו הכרחיים ומדוע אמריקה אשמה בהם . העיתוי אינו מקרי, והסרטונים רומזים גם לתאוריות קונספירציה בדבר מבצעי הפיגוע והקשר האפשרי של ארצות הברית, ישראל ויהודי העולם אליו . גם אם התופעה הייתה מצומצמת יחסית, עצם קיומה מלמד על חשיבותו של חינוך ביקורתי מבוסס ידע, המאפשר דיון מורכב באירועים קשים ובהשלכותיהם . ראו למשל דיווח בכתב Forbesתעה בנושא זה . 13 בהקשר זה בולט במיוחד שיתוף הפעולה של מחלקת החינוך של ניו יורק עם מוזאון הזיכרון, שפיתחו יחד מערכי שיעור העוסקים בזיכרון ובהוראת ההיסטוריה של אירועי 11 בספטמבר .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help