|
Page:14
14 איך משפרים את עבודת הכנסת ומחזקים את מעמדה ? אחר התקנת תקנות לחוקים שקודמו בהן . 6 המעקב הלקוי פוגע בכל שרשרת הפיקוח — החל בהעלאת נושאים וחוקים לדיון במליאת הכנסת וכלה בטיפולן של הוועדות בהם, והוא כמעט מייתר את עבודת הוועדות בתחום הפיקוח . פ ג מ י ם ב ה ת נ ה ל ו ת ש ל מ ו ס ד ו ע ד ת ה ח ק י ר ה ה פ ר ל מ נ ט ר י ת 7 ועדת חקירה פרלמנטרית היא אחד הכלים שבאמצעותם הפרלמנט מממש את תפקידי הפיקוח והבקרה שלו . תכליתה של הוועדה היא לברר לעומק נושא שעל סדר היום הציבורי, לחשוף שחיתויות ולהגביר את השקיפות של מנגנוני הבירוקרטיה . למרות החשיבות העקרונית הרבה המיוחסת לכלי פיקוח זה, בפרקטיקה הישראלית הוא לוקה בחולשות לא מעטות : מדובר בוועדה פוליטית במהותה, ולכן מסקנותיה עלולות להיות מוטות לטובת הקואליציה ; החוק הקיים והתקנון אינם נותנים בידיה כּלים וסמכויות שיש בכוחם לאפשר לה לנהל חקירה אפקטיבית ; בניגוד לנהוג בכמה מדינות בעולם, לאופוזיציה בישראל קשה מאוד להקים ועדת חקירה פרלמנטרית אם הממשלה מתנגדת ליוזמה, וכך נפגעת יכולת הפיקוח של הכנסת ; חסרות אמות מידה להכרעה בשאלה מהם הנושאים הראויים והמתאימים לחקירה פרלמנטרית ; לא נקבעו הוראות לאופן התנהלותה של הוועדה ( המספר המינימלי של הדיונים שהיא מחויבת לקיים, התדירות שהיא מחויבת להיפגש ומשך כהונתה ) ; הסמכויות שהוקנו לה בכל הנוגע לאי-התייצבות של נושאי משרה ברשות המבצעת אינן נאכפות, ואין דרישה לקוורום לקיום דיונים, הצבעות ואישור הדוח, מה שמעמיד בסכנה את פעולתה השוטפת של הוועדה ואת הייצוג הראוי של מגוון הקולות בפרלמנט ; אין בנמצא הגדרות להיקפו של הסיוע המקצועי והמינהלי שהוועדה זכאית לו, ולכן לא תמיד ישנה האפשרות לרדת לעומקן של סוגיות ולהמליץ המלצות מיטביות ; ולבסוף, אפשר שוועדות חקירה פרלמנטריות יוקמו בשלהי כהונתה של כנסת שלה או בעניין כלכלי חיוני שלה ) . יושב ראש הכנסת יעביר את המסקנות לשר הנוגע הדבר, ובתוך שלושה חודשים מיום שקיבל את המסקנות יודיע השר ליושב ראש הכנסת, בכתב, על כל פעולה שפעל בעקבות המסקנות, והודעתו תונח על שולחן הכנסת . הוראות דומות קבועות בסעיף 60 ( ו ) - ( ח ) לתקנון לעניין מסקנות ועדה שדנה בדיון מהיר . 6 ביום 2 באפריל 2017 התקבלה החלטת ממשלה 2588 בדבר צמצום מספרן של תקנות חובה שטרם הותקנו בידי השרים . גם אם ההחלטה יצאה אל הפועל, הוועדות עדיין לא ביצעו מעקב שוטף וסדיר בנושא . 7 להרחבה ראו בלאנדר ואחרות, 2019 .
|

|
|