|
Page:11
איך משפרים את עבודת הכנסת ומחזקים את מעמדה ? 11 ס י ב ו ת פ ר ו צ ד ו ר ל י ו ת ( 1 ) ה י ע ד ר נ ה ל י ם ב ר ו ר י ם ל ה ס ד ר ת ה מ כ ל ו ל ש ל ע ב ו ד ת ה ו ו ע ד ו ת ו ב ע ל י ה ס מ כ ו י ו ת ה מ כ ה נ י ם ב ה ן כללי המשחק שהיו מקובלים מאז ומתמיד בכנסת על זירותיה השונות נשחקים במרוצת השנים . למשל, אם בעבר היה אפשרי לתפקד באופן ממלכתי בזירת הוועדות גם בהיעדר "מדריך הפעלה", המפרט ומעגן רשמית בתקנון את סדרי עבודתן של הוועדות, כיום נחלשת יכולת תפקוד זו משמעותית . גולת הכותרת של שחיקת כללי המשחק הייתה החרמת הוועדות בידי רוב חברי האופוזיציה בכנסת ה- 24 בשל טענות לאי-מתן ייצוג הולם לאופוזיציה בכמה מן הוועדות, בניגוד לנוהג שהיה קיים קודם לכן בכנסת במשך שנים רבות . 4 ( 2 ) ד ר ך ה נ י ה ו ל ש ל ה ד י ו נ י ם בתחום זה בולטות תופעות של כינוס ישיבות ללא התראה סבירה ; קיום דיונים בנושאים בעלי השלכות ציבוריות שאינם נידונים באופן מעמיק מספיק ובהשתתפות מספר קטן של חברי ועדה ( לפעמים רק היושב ראש נוכח ) ; אי-מתן זכות דיבור לדוברים שאינם חברי כנסת ; ואי-הצגת חומרי רקע לדיון או חלוקת חומרי רקע לחברי הוועדה זמן קצר לפני תחילתו של הדיון או אפילו במהלכו, כך שיוצא שלמעשה אין להם הזדמנות ללמוד אותם . גם אם כל הפעולות הללו כשרות, במצב של קיטוב פוליטי חריף זירה חשובה זו נתונה בעיקר לחסדי יושב ראש הוועדה . התוצאה היא שמקצועיותה של הוועדה, שקיפותה ויכולתה לפקח ביעילות על הרשות המבצעת עלולות להיפגע . ש ל י ט ה ר ב ה ש ל ה ס י ע ו ת ע ל ח ב ר י ה ן ב ו ו ע ד ו ת שליטה כזאת מתאפשרת בגלל תקנון הכנסת, המקנה לסיעות סמכות להחליף כראות עיניהן את נציגיהן בוועדות בנציגים אחרים מטעמן . סמכות זו מקבלת משנה תוקף כאשר מדובר בסיעות הקואליציה, שיש להן רוב בכל הוועדות . כאשר מתאפשר מצב 4 ראו פסק הדין בבג"ץ 21 / 5258 דוד ביטן ואח' נ' הכנסת ואח' ( ניתן ביום 2021 . 8 . 9 ) , שעסק בעתירתם של שישה חברי כנסת מהליכוד וש"ס נגד החלוקה הלא – שוויונית, לטענתם, בוועדות הכנסת . העתירה נדחתה עקב השינויים שנעשו בהרכב הוועדות מאז הגשתה ; השופטים סברו כי הקשיים שנותרו אינם מצדיקים התערבות שיפוטית .
|

|
|