sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

איך משפרים את עבודת הכנסת ומחזקים את מעמדה ? 11 ס י ב ו ת פ ר ו צ ד ו ר ל י ו ת ( 1 ) ה י ע ד ר נ ה ל י ם ב ר ו ר י ם ל ה ס ד ר ת ה מ כ ל ו ל ש ל ע ב ו ד ת ה ו ו ע ד ו ת ו ב ע ל י ה ס מ כ ו י ו ת ה מ כ ה נ י ם ב ה ן כללי המשחק שהיו מקובלים מאז ומתמיד בכנסת על זירותיה השונות נשחקים במרוצת השנים . למשל, אם בעבר היה אפשרי לתפקד באופן ממלכתי בזירת הוועדות גם בהיעדר "מדריך הפעלה", המפרט ומעגן רשמית בתקנון את סדרי עבודתן של הוועדות, כיום נחלשת יכולת תפקוד זו משמעותית . גולת הכותרת של שחיקת כללי המשחק הייתה החרמת הוועדות בידי רוב חברי האופוזיציה בכנסת ה- 24 בשל טענות לאי-מתן ייצוג הולם לאופוזיציה בכמה מן הוועדות, בניגוד לנוהג שהיה קיים קודם לכן בכנסת במשך שנים רבות . 4 ( 2 ) ד ר ך ה נ י ה ו ל ש ל ה ד י ו נ י ם בתחום זה בולטות תופעות של כינוס ישיבות ללא התראה סבירה ; קיום דיונים בנושאים בעלי השלכות ציבוריות שאינם נידונים באופן מעמיק מספיק ובהשתתפות מספר קטן של חברי ועדה ( לפעמים רק היושב ראש נוכח ) ; אי-מתן זכות דיבור לדוברים שאינם חברי כנסת ; ואי-הצגת חומרי רקע לדיון או חלוקת חומרי רקע לחברי הוועדה זמן קצר לפני תחילתו של הדיון או אפילו במהלכו, כך שיוצא שלמעשה אין להם הזדמנות ללמוד אותם . גם אם כל הפעולות הללו כשרות, במצב של קיטוב פוליטי חריף זירה חשובה זו נתונה בעיקר לחסדי יושב ראש הוועדה . התוצאה היא שמקצועיותה של הוועדה, שקיפותה ויכולתה לפקח ביעילות על הרשות המבצעת עלולות להיפגע . ש ל י ט ה ר ב ה ש ל ה ס י ע ו ת ע ל ח ב ר י ה ן ב ו ו ע ד ו ת שליטה כזאת מתאפשרת בגלל תקנון הכנסת, המקנה לסיעות סמכות להחליף כראות עיניהן את נציגיהן בוועדות בנציגים אחרים מטעמן . סמכות זו מקבלת משנה תוקף כאשר מדובר בסיעות הקואליציה, שיש להן רוב בכל הוועדות . כאשר מתאפשר מצב 4 ראו פסק הדין בבג"ץ 21 / 5258 דוד ביטן ואח' נ' הכנסת ואח' ( ניתן ביום 2021 . 8 . 9 ) , שעסק בעתירתם של שישה חברי כנסת מהליכוד וש"ס נגד החלוקה הלא – שוויונית, לטענתם, בוועדות הכנסת . העתירה נדחתה עקב השינויים שנעשו בהרכב הוועדות מאז הגשתה ; השופטים סברו כי הקשיים שנותרו אינם מצדיקים התערבות שיפוטית .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help