|
Page:10
10 איך משפרים את עבודת הכנסת ומחזקים את מעמדה ? כל המינויים בהן, ולכן חברי כנסת מהקואליציה עדיין מכהנים בממוצע, בשלוש ועדות . 3 במדינות רבות דוגמת איטליה, בריטניה, גרמניה, דנמרק, נורווגיה ושוודיה חברי הפרלמנט מכהנים בדרך כלל בוועדה אחת . באחדות מן המדינות הללו מדובר באיסור חוקי או תקנוני לכהן ביותר מוועדה קבועה אחת . איסור זה מקורו בהבנה שעבודה פרלמנטרית איכותית מחייבת מיקוד והתמחות, ולכן מוטב שחבר הפרלמנט יתרכז בעבודתו בוועדה אחת, שבה הוא ישקיע את רוב זמנו ומרצו . כאשר הוא חבר בכמה ועדות בעת ובעונה אחת, הוא נעדר מדיונים ( בעיקר אם הם מתקיימים באותם ימים ושעות, כנהוג בישראל ) , ואין לו הזמן הדרוש, או היכולת, ללמוד נושאים לעומקם, להתכונן ביסודיות לישיבות ולהתמקצע בתחומי העבודה של הוועדות שהוא חבר בהן . ( 2 ) ה י ע ד ר ח פ י פ ה ב י ן ת ח ו מ י ה ע י ס ו ק ש ל ה ו ו ע ד ו ת ל ב י ן ת ח ו מ י ה ע י ס ו ק ש ל מ ש ר ד י ה מ מ ש ל ה ועדות הכנסת הקבועות צמודות לתחומים ולא למשרדים, ובשל כך אין חפיפה בין תחום העיסוק של כל אחת מהן לתחום העיסוק של משרד ממשלתי מסוים . כך למשל, ועדת הכלכלה חולשת על נושאים רבים בתחום עיסוקם של כמה משרדי ממשלה כגון משרד הכלכלה והתעשייה, משרד התחבורה, משרד התקשורת, משרד האנרגיה והתשתיות, משרד החקלאות וביטחון המזון ומשרד הנגב והגליל . המצב דומה גם בוועדת הפנים והגנת הסביבה, המתמקדת בתחום עיסוקם של משרד הפנים, משרד הדתות והמשרד להגנת הסביבה . יתר על כן, ישנם שינויים תכופים במספר משרדי הממשלה ובתחומי אחריותם בגלל צרכים ואילוצים קואליציוניים . בשל כל אלה נמנע מהחברים בוועדות לבחון לעומק וביסודיות את משרדי הממשלה ולפתח מומחיות בנושאים שהוועדה מופקדת עליהם . נוסף על כך נוצר קושי לקיים יחסי עבודה פוריים עם גורמי המקצוע במשרדים, שמתקשים בעצמם להגיע לישיבות רבות של הוועדות . לכן נגרמת פגיעה מהותית ביכולת של הוועדות לפקח על הממשלה . 3 לנתונים מפורטים על הוועדות ומספר החברים בהן בכנסת ה – 25 ראו נספח 1 .
|

|