|
Page:15
איך משפרים את עבודת הכנסת ומחזקים את מעמדה ? 15 מסוימת, אך מאחר שהן מפוזרות אוטומטית בסיום כהונת הכנסת שבה הוקמו, הן לא יגיעו לסיום החקירה שהן מנהלות ולכן הן לא יפרסמו דוח והמלצות . לסיכום, ועדות קבועות הן כלי הפיקוח החשוב והמרכזי העומד לרשות הפרלמנט בבואו לפקח על הממשלה . הדבר נכון גם לדגם המשטר הפרלמנטרי, שבו הפיקוח חלש מלכתחילה, משום שהממשלה — המורכבת ממפלגה אחת או מקואליציה של מפלגות — שולטת בפרלמנט באמצעות הרוב המובנה שלה . לפיכך יש חשיבות רבה לטיוב פעולתן של הוועדות הקבועות . המטרה של מרבית ההמלצות שלהלן היא ליצור מצב שוועדות הכנסת יהיו מיומנות ומומחיות בתחומן ומאוישות באליטה פרלמנטרית מקצועית, שלרשותה עומדים כלים לעשייה משמעותית בתחום הפיקוח על עבודת הממשלה ולהשפעה על סדר היום הציבורי והתקשורתי . חבר הכנסת היחיד עשוי להפיק גם הוא תועלת מרובה מן המהלך של הפיכת הוועדה לחוד חנית מקצועי, שכן כך הוא יוכל להתמחות באופן אישי במשך כמה שנים בתחום עבודת הוועדה שהוא חבר בה, ובכך להרחיב את יכולת ההשפעה שלו . התוצאה תהיה שהוא ייתפס בעיני הציבור וגורמי המקצוע למיניהם כסמכות מקצועית, וייתכן שכך הוא גם יוכל ליהנות מתקשורת אוהדת יותר . 8 ה מ ל צ ו ת ת ח ו מ י ה ע י ס ו ק ש ל ה ו ו ע ד ו ת ו מ ס פ ר ה ח ב ר י ם ב ה ן 9 1 . מומלץ להקביל בחקיקה ראשית את הוועדות הקבועות למשרדים המרכזיים, בכפוף לצמצום של ממש במספר משרדי הממשלה וקיבועם באופן שיגביל את היכולת ליצור משרדים ממשלתיים חדשים ואף לאחד משרדים קיימים . 10 באופן זה תגדל החפיפה בין תחומי העיסוק של הוועדות ובין תחומי העיסוק של משרדי הממשלה המרכזיים, וחברי הכנסת יוכלו להתמחות בתחום פעילותו של משרד אחד ובדרך זו לפקח עליו ביעילות רבה יותר . 8 ראו נספח ,3 המציג את הצעותינו לתיקוני החקיקה והתקנון הנובעים מהמלצותינו . 9 שלוש ההמלצות מבוססות על ההנחה שהכנסת נשארת בגודלה הנוכחי ולא חל שום שינוי במספר חברי הכנסת . 10 ראו נספח 2 .
|

|
|