|
Page:12
12 אדם טוב יותר" או : "אם אקנה בית יפה יותר – אהיה אדם טוב יותר" . וכך גם, "אם אתרגל מדיטציה ואירגע – אהיה אדם טוב יותר" . זה לא שונה מהותית מדפוסי החשיבה הנוטים לייחס את הפגם לאחרים, כדוגמת "לולא בעלי, היו לי נישואים מושלמים", "לולא העובדה שהבוס שלי ואני לא מסתדרים, הייתה לי משרה מעולה", או : "לולא התודעה שלי, יכלה להיות לי מדיטציה מצוינת" . אבל טוב לב אוהב – מייטרי ( maitri ) – כלפי עצמנו, אין פירושו להיפטר מדברים . פירושו שאנחנו עדיין יכולים להיות משוגעים אחרי כל השנים האלה . אנחנו יכולים לכעוס, להיות ביישנים, קנאים או מלאי תחושת חוסר ערך . העניין אינו נוגע לניסיון לשנות את עצמנו . תרגול מדיטציה אינו ניסיון להשליך את עצמנו לפח ולהפוך למשהו משופר, אלא להתיידד עם מי שהיינו מלכתחילה . הבסיס לתרגול הוא אתה, את, אני – או מי שאנחנו ברגע הזה, בדיוק כפי שאנחנו . זהו הבסיס . את זה אנחנו לומדים להכיר מתוך המון סקרנות ועניין . בודהיסטים נוטים לייחס למילה "אגו" משמעות שלילית ועושים בה שימוש בדרך שונה מן המונח הפרוידיאני המוכר במערב . כבודהיסטים אולי נגיד, "האגו עושה לי כל כך הרבה בעיות" . המסקנה שהמשפט הזה מוביל אליה תהיה, "אז צריך להיפטר ממנו ונגמרה הבעיה", אלא שהמסקנה מיועדת למעשה להיות הפוכה . הרעיון איננו להיפטר מהאגו, אלא ממש להתחיל להתעניין בעצמנו, לחקור ולהיות סקרנים ביחס לעצמנו . נתיב המדיטציה ונתיב חיינו עוסקים, בסיכומו של דבר, בסקרנות, בחקרנות . הבסיס הוא עצמנו . אנחנו כאן כדי ללמוד וכדי להכיר את עצמנו עכשיו, לא אחר כך . אומרים לי לפעמים, "רציתי לקיים אתך שיחה, רציתי לכתוב לך מכתב, רציתי להתקשר – אבל חיכיתי
|
פראג
|