|
Page:15
14 בוגרי פנימיות בישראל המשפיעים על התוצאות שהצעיר מגיע אליהן במהלך היציאה מההשמה והמעבר לבגרות . תאוריות אלו היו בסיס למודלים שנבחנו במחקרים האמפיריים שעליהם נדווח בהמשך . נציג אותן בקצרה . שלב ההתפתחות של מעבר לבגרות אריקסון ( 1976 ) טען כי פיתוח הזהות האישית ( או זהות האני ) היא המשימה ההתפתחותית בתקופה שבין גיל ההתבגרות לגיל 18 . לתפיסתו, הזהות האישית היא יכולתו של אדם לגבש את התפיסה העצמית שלו כשלם, והיא כוללת בין השאר את מגוון אמונותיו, מכלול תפקידיו והשקפותיו החברתיות והפוליטיות . כאשר אדם מסוגל להעריך את נקודות הכוח והחולשה שלו ולמצוא דרכים להתמודד עימן, זהותו האישית מגובשת ( אריקסון, 1976 ) . בתאוריית השלבים ההתפתחותית של אריקסון, לאחר שלב גיבוש הזהות מופיעה תקופת "הבגרות המוקדמת" בטווח הגילים 18 - 35 . בתקופה זו על הפרט לפתור את הקונפליקט בין רצונו בייחודיות לבין הדרישה החברתית לכינון יחסים אינטימיים זוגיים . זהו שלב שבו אדם נדרש להחלטות של בחירת מקצוע והשתלבות בעולם העבודה, בחירת בן זוג והקמת משפחה . את המשימה ההתפתחותית בתקופה זו תיאר אריקסון כך : "להיות ביחסים אינטימיים עם האחר אך לא לאבד את העצמי" ( 1980 Erikson, ) . ארנט ( 2000 Arnett, ) טען כי חשיבתו של אריקסון אינה מתאימה עוד לשינויים שחלו מאז פרסם אריקסון את התאוריה שלו, והגדיר את התקופה שבין גיל 18 לגיל 25 כתקופה התפתחותית חדשה וכינה אותה "בגרות בהתהוות" ( emerging adulthood ) . בשלב מאוחר יותר טען ארנט כי תקופה זו נמשכת עד שלהי שנות העשרים של האדם ( ; 2014 Arnett, Arnett & Sugimura, 2014 ) . ואומנם, בעשורים האחרונים חלו שינויים משמעותיים במעבר לבגרות בחברות המערביות ובמדינות מתועשות רבות . שינויים טכנולוגיים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים תרמו לעיצובו מחדש של המעבר לבגרות של צעירים במדינות אלו . מדינות מפותחות רבות עברו מכלכלת ייצור לכלכלת שירותים, תהליך שגרם לירידה בדרישה לעובדים שאינם משכילים, לעלייה בשנות ההשכלה ובידע הטכנולוגי הנדרשים על מנת להיכנס לשוק העבודה ולגידול בשיעור הצעירים הממשיכים לרכוש השכלה גבוהה ( כאהן- סטרבצ'ינסקי, 2013 ; 2005 Acemoglu, 2000 ; Spitz, ) . כך שככל שהאדם משכיל יותר, סיכוייו להצליח למצוא עבודה איכותית גבוהים יותר ( Arsani et al . , 2020 ; Baah - Boateng, Butler & Muir, 2017 ; Buzzeo, 2016 ; Lauder & Mayhew, 2020 ; 2016 ) . בנוסף, שינויים חברתיים ושינוי תפיסות מגדריות בחברה הביאו לעלייה בגיל הנישואים ולהגדלת חלקן של נשים בשוק העבודה ( & Brewster & Padavic, 2000 ; Cunningham, 2008 ; Iyigun Lafortune, 2016 ) . ארנט ( 2004 Arnett, ) מציע חמישה מאפיינים המייחדים את תקופת ה"בגרות בהתהוות" בהשוואה לתקופות אחרות : ( א ) בחינת הזהות האישית ; ( ב ) חוסר יציבות — הצעירים מתנסים
|

|