sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

13 מבוא תאוריות רלוונטיות העניין הרב בבוגרי השמה חוץ-ביתית החל בתחילת המאה הנוכחית . בשלבים הראשונים של העניין המחקרי בתחום זה הושם הדגש במידה רבה בתיאור הקשיים שבוגרי השמה התמודדו עימם בתחומי חיים שונים . לפיתוח תאורטי ניתן משקל קטן יחסית ( ראו למשל את ספרם המוקדם של אוזגוד ועמיתיו 2005 , . Osgood et al ) . במאמר מכונן שכותרתו Young people aging out of care : The poverty of theory , הצביע מייק סטיין ( Stein, b 2006 ) , אחד ממניחי היסודות לעיסוק השיטתי בבוגרי השמה, על הקושי להתאים תאוריות ספציפיות לתיאור ולניבוי מצבם של בוגרי השמה, תאוריות שיסייעו לעצב שירותים מתאימים עבורם . שלוש תאוריות עשויות לדעתו להתאים — תאוריית ההתקשרות, תאוריית המוקד ( focal theory ) ותאוריית החוסן . עם השנים הצטרפו לסטיין עוד רבים שהצביעו על המחסור בתאוריות מתאימות והציעו מסגרות תאורטיות שעשויות להסביר את מאפייני המעבר של מי שיוצאים את ההשמה בהגיעם לגיל המתאים ( aging out of care, alumni ) . בין ההצעות היו תאוריות שהעמיקו בתחומים של התקשרות וחוסן ( כידרה, 2018 ; Furey & Harris - Evans, 2021 ; Schofield, 2001 ) אך הוסיפו להן מושגים כגון Recognition, , ) Lee & Berrick, 2014 ( Identity capital Glynn, 2021 ( precarity, and liminality ) , ו- Turner & Percy - ( Communities of practice Smith, 2020 ) . ועדיין, רבים מצביעים על הדלות היחסית של המסגרות התאורטיות המנחות את המחקר בתחום ( ראו, למשל, 2016 Storø, ) . מחקרנו שונה ממחקרים אחרים שבחנו את תקופת ה"בגרות בהתהוות" של בוגרי השמה . במחקר זה ליווינו את הבוגרים במשך כעשר שנים — החל מהשבועות האחרונים שלהם בפנימייה . בכל נקודת זמן, או בכל גל, של איסוף נתונים במשך עשר השנים האלה שאלנו שאלות מחקר שונות, שהתאימו לנקודת הזמן הספציפית שבה פגשנו את המשתתפים במחקר . לכן שילבנו בין מספר מסגרות תאורטיות — לכל אחת מהן הייתה תרומה לעיצוב שאלות המחקר בנקודת הזמן שבה הן נשאלו . מסגרת תאורטית אחת מתייחסת בעיקר לשלב ההתפתחותי שבו נמצאים הבוגרים — "בגרות בהתהוות" ( 2014 Arnett, 2000, 2014 ; Arnett & Žukauskienė, ) , ומראה כיצד מאפייני שלב התפתחות זה מעמידים לפני בוגרי השמה אתגרים המשפיעים על תהליכי המעבר ממסגרת ההשמה ועל ההישגים שאליהם הם מגיעים . התאוריה של חוללות עצמית ( self - efficacy ) סייעה לנו להבין את המוכנות של הצעירים ליציאה ממסגרת ההשמה . בהמשך, כדי להבין את התוצאות שאליהן הגיעו הצעירים במשך השנים, נשענו על המסגרת המושגית של חוסן, המתמקדת במאפייני הצעיר והסביבה אשר מאפשרים לו להתמודד בצורה טובה עם האתגרים שעימם הוא מתמודד . גם הגישה האקולוגית היא מעין מסגרת-על המשלבת התייחסות להתפתחות של הצעיר כפי שהיא מתרחשת בתוך הקשרים סביבתיים ( contexts ) ,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help