|
Page:14
אלה תולדות יצחק 14 לחילופין ניתן לטעון שהעיקרון הכללי, לפיו נוסחת התולדות משמשת כותרת לסיפור על בניו של האב הנזכר בה, חל גם על נוסחת התולדות של יצחק, מפני שמדובר בנוסחה כפולה, אשר המידע בה חוזר פעמיים : ״וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם / / אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק״ . אומנם, כפילות זו מופיעה גם בנוסחת התולדות של תרח – ״וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת תֶּרַח / / תֶּרַח הוֹלִיד אֶת אַבְרָם אֶת נָחוֹר וְאֶת הָרָן וְהָרָן הוֹלִיד אֶת לוֹט״ ( יא, כז ) , אך בה המידע על הולדת אברם, נחור וחרן, מוביל להולדת לוט, וחיוני להבנת יחסי אברהם ולוט בהמשך . בנוסחת התולדות של יצחק, לעומת זאת, המידע על כך שאברהם הוליד את יצחק נראה מיותר . הפרשנים הציעו לכך פירושים שונים על סמך 1 אך בראייה רחבה יותר, המכירה בתפקידה של נוסחת ההקשר המיידי של הפסוק . התולדות בספר בראשית כאמצעי התיחום המרכזי של הספר, ולאור האלוזיה לנוסחת התולדות של תרח אבי אברהם, נראה שיש להבין את הצלע השנייה בנוסחת התולדות של יצחק כמעין השלמה של נוסחת התולדות החסרה של אברהם . לפי הצעה זו נוסחת התולדות של יצחק כוללת למעשה שתי נוסחות תולדות : הראשונה היא תולדות יצחק המגולמת במשפט ״וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם״, והשנייה היא תולדות אברהם 1 בהתאמה, החומר העוקב את המגולמת במשפט המקביל ״אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק״ . הנוסחה כולל הן את סיפור יעקב בנו של יצחק, והן את סיפור יצחק בנו של אברהם . ( ב ) החומר על יצחק בספר בראשית מועט, אך בכל זאת הסיפור אודותיו לא מצטמצם לפרק כו, א – לג בלבד . קריאה מדוקדקת של הטקסט מעלה שליצחק יש תפקיד משמעותי גם בפרקים הסמוכים, המעלה את האפשרות שסיפור יצחק עשוי לכלול גם אותם : 1 . תפילתו של יצחק היא שהביאה לפקידתה של רבקה והביאה ללידת הבנים ( כה, כא ) . 2 . סיפור לידת הבנים נחתם בציון אהבת יצחק את עשו ״כִּי צַיִד בְּפִיו״ וכנגדו את אהבת רבקה ליעקב ( כז, כח ) . האהבה כאן מסמנת בחירה פוטנציאלית, ולבחירת האב בבן מסוים יש השלכות מכריעות על נושא ההורשה, והיא מתבטאת מאוחר 1 יותר בזימון עשו לקבל את הברכות על ידי יצחק ( כז, א ) . 1 רש״י, בעקבות מדרש תנחומא, טען שההדגשה על כך שיצחק הוא בנו של אברהם נועדה להפריך את החשד שאבימלך הוא אביו של יצחק . ונהם ( בראשית 1 – 0 , עמ׳ 4 1 ) הציע שהזכרת אברהם כאביו של יצחק נועדה להדגיש את הדרמה סביב לידת יצחק ואת ההבטחה שהברית תתממש דרכו . 1 נקודה זו הועלתה על ידי ולטקה ( בראשית, עמ׳ 1 ,3 3 ) אך לדעתו הרמז כאן לנוסחת תולדות אברהם מחזק דווקא את היעדרה . הסבר זה תמוה, כי קשה להבין מדוע הכתוב יהדהד את נוסחת התולדות של אברהם אם הוא מבקש להעלימה . סביר יותר להניח שהשלמת נוסחת התולדות של אברהם בנוסחת התולדות של יצחק דווקא מנכיחה אותה בתודעת הקורא ויש לה תפקיד ספרותי ככותרת לסיפור . 1 האהבה כאן מסמנת בחירה בדומה למקומות נוספים במקרא ( דב׳ ד, לז ; י, טו ; הו׳ יא, א ; מל׳
|

|