sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 על דיאלוג אינו משתלב כל כך במבנה הנוכחי של המדע, באופן דומה לדת" . בוהם ידע שלחיפוש אחר "אמת אחת ויחידה" יש יותר יכולת לפלג מאשר לחבר בין אנשים . הביולוג הצ'יליאני, הומברטו מאטוראנה, אמר על כך, "כאשר אדם אחד אומר לאחר מה 'אמיתי', מדובר בעצם בדרישה לצייתנות . זוהי למעשה הכרזה על זכויות יתר בפירוש המציאות" . בוהם רואה בדיאלוג דרך אפשרית אחרת להשגת אמת, שהיא למעשה תפיסה שונה לגמרי של האמת . "לעולם לא נגיע אל האמת ללא קוהרנטיות של המשמעות הכוללת", הוא טוען . מתוך יצירת תחום רחב יותר של משמעות משותפת קוהרנטית, הבנות חדשות ומהותיות אכן עשויות להתברר, לעתים קרובות באופן בלתי צפוי . "האמת אינה נובעת מדעות", טוען בוהם, "מוכרח להיות לה מקור אחר – אולי מתוך תנועה חופשית יותר של המחשבה המרומזת הזאת" . הוא ממשיך וטוען כי "כדי להכיר באמת, או להשתתף באמת, עלינו להשיג משמעויות קוהרנטיות" . הביטוי התמוה, "להשתתף באמת", מכוון אל מה שנחשב בעיני כרעיון היסוד השני של בוהם : משמעות הבנת המכלולים . למדע הרדוקציוניסטי יש יכולת עצומה להבין דברים נבדלים וליישם את הידע הזה ליצירת חידושים, כמו טכנולוגיות חדשות . אבל היעילות שלו תלויה ביכולתו להפריד או לבודד את נושא המחקר . כאשר הדרישה היא להתמודד עם מכלולים, עם הצורך להבין ולפעול ביעילות בהקשר מובהק של יחסי גומלין, גישה מדעית כזאת מובילה לכישלון ואף עשויה להציג תפקוד לקוי . זו הסיבה לכך שהעולם המודרני מתאפיין בפיתוח של עוד ועוד פיתוחים טכנולוגיים מרשימים ובהתעצמות של חוסר היכולת לנהל חיים משותפים . לפי בוהם, הבעיה העיקרית כאן היא ש"ה מכלול הוא יותר מדי . למחשבה אין דרך להכיל את המכלול כי מחשבה יכולה רק להכליל, היא תוחמת ומגדירה" . ההשוואה בין הכללה לבין הערכת המכלולים הוצגה בצורה יפה

פראג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help