|
Page:11
11 הקדמה למהדורת הספרות הקלאסית של הוצאת רוטלדג' כל כך מ"קנאים קיצוניים דמוקרטיים" המנסים לכפות את האמת שלהם כדרך החיים הנכונה האחת והיחידה ? בוהם הבין שההגנה על אמונות היסוד וחוסר הקוהרנטיות הנובע ממנה מאפיינים את העולם המודרני . הוא מספר סיפור נוגע ללב על איינשטיין ובוהר, שניים שהיו חברים טובים בצעירותם ולא יכלו לדבר זה עם זה בבגרותם, "כי לא היה להם על מה לדבר . לא היתה להם שום משמעות משותפת כי כל אחד מהם חשב שהמשמעות שלו היא המשמעות האמיתית היחידה" . אם שני אנשים מבריקים כל כך סבלו מהתבצרות כזאת בעמדותיהם, אז מי מאיתנו חסין ? מנגד, דרכי מחשבה ופעולה קוהרנטיות קולקטיביות נובעות רק מתוך זרימה אמיתית של משמעות, שראשיתה ביכולת לאפשר דעות רבות, גישה שאינה אפשרית מעמדת מגננה . אבל קוהרנטיות אינה מצב קבוע אלא דרך חיים, ובוהם הבין היטב את האתגר הנדרש . ראשית, כמדען, בוהם העריך כי לא ניתן להפריד בין חוסר הקוהרנטיות של החברה לבין השכלתנות המדעית המערבית שאותה אנחנו מקדשים בעולם המודרני . אף שרוב המדענים ממעיטים מערך המחשבה הקנאית הקיצונית, דרך ההתנהלות של הממסד המדעי בחברה סותרת את הנטייה לפתיחות המיוחסת למדענים . בוהם טוען כי "באופן כלשהו המדע הפך להיות הדת של העידן המודרני . הוא החליף את הדת בתפקיד הסמכות המעניקה לנו את האמת" . הקנאות הקיצונית האינטלקטואלית הזאת היא במידה רבה בלתי נראית מבחינתנו מכיוון שהיא מוטמעת היטב בהנחות יסוד תרבותיות, אותן חולקים מרבית החברים בחברה המודרנית ואין לנו מושג כיצד ניתן לערער עליהן . כבר מהשלבים המוקדמים של החינוך שלנו אנחנו לומדים כי מדענים הם אלה שמסבירים לנו "איך זה עובד באמת" . בוהם טוען כי מקור הבעיה נעוץ באופן שבו המדע העכשווי "מתבסס על הרעיון . . . ( המכוון ) להגיע אל . . . אמת אחת ויחידה . אם כן, כל עניין הדיאלוג
|
פראג
|
|