sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 הגר . אברהם מוצא את ישמעאל בביתו במדבר, ויחד הם מקימים את ה'כעבה' במכה, שהפכה ברבות הימים למקום קדוש ולמוקד עלייה לרגל . הדהוד מסעו של אברהם להר המוריה כמו גם הציווי "לך לך" שהטיל עליו האל, רק מחדדים את עוצמת האירוע שפקד את הגר : לעומת מסעו של הגבר היוצא את ביתו בשליחות ובייעוד כדי לעמוד ב'ניסיון' ולהיכנס שוב ב'ברית' וב'בחירה' — מסעה של האישה וילדהּקשור בנידוי, בהפרשה ובהיעלמות . סיפורם של הגר וישמעאל מקדים אפוא ( ופורם ) את סיפור העקדה, שהוא גם הסיפור המכונן של הנצרות ( שהרי סיפור העקדה הוא פרה-פיגורציה של סיפור צליבתו של ישו, שמהדהד כהכפלה שלישית של סיפורו של ישמעאל ) ואחד הסיפורים המייסדים של תאוריית הספרות . אף על פי כן, היהדות אינה מתאבלת על אובדנם של הגר וישמעאל, הנצרות איננה מתעניינת בהם, ותאוריית הספרות מתעלמת מהם . ועם זאת, גלגול סיפורו של ישמעאל לספרות האִסלאם מורה על כך שלא ניתן להסתפק בקריאה 'טראומטית' של ההליכה לאיבוד . ההרמטיות של מחקר הטראומה, המשאיר אזורים שתוקים ואף מצדיק את שתיקתם בשל הטראומה, אינה תקפה למקרה של ההליכה לאיבוד : אל מול שתיקת אברהם בסיפור העקדה מתבלטים קול בכייה של הגר ו"קול הנער" — קולו של ישמעאל הזועק במדבר . כפי שהספרות האסלאמית מלמדת, ההולך לאיבוד תובע ואף 'מוצא דרך' לספר את סיפורו . בשלושת סיפורי הבנים המועלים לקורבן — ישמעאל, יצחק, ישו — השבר הראשוני ( ההתפרקות, הקרע, הפצע ) מתאחה באקט של התגלות והאחדה מייסדת של המפוצל והמרובה . על פי חז"ל, בהר המוריה נמצאת 'אבן השתייה' ( אבן היסוד, התשתית, ש"ממנה הושתת העולם" ) ובו גם יוסד בית המקדש . בסיפור האסלאמי

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help