sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 קוויר מאמע לושן הבית השני מעורר את "וַדְאֵי הַחוֹלֵם לִהְיוֹת", אך מכריז "עַל מַה שֶּׁלֹא יוּכַל הֱיוֹת" . ההצהרות הפרדוקסליות הללו מדבררות אפוא הבטחה ושלילתה . בבית השלישי פותחת בת-מרים בדיאלוג : "אַתְּקוֹרֵאת, חוֹזֶרֶת לֹא-נִרְאֵית, וָאַעַן לִקְרָאתֵךְאֲנִי" . אלא שבבית הבא מתברר שהדוברת מעדיפה את הנמענת נעלמת מראש, במסתור ( "בְּסִתְרֵי מֶרְחַקִּים" ) . הנמענת ממתינה כביכול לדוברת, המסתתרת גם היא, ב"סתרי מרחקים" כמו הנמענת, שלא תבוא, כפי שהשיר מגלה בסופו . קריאה בדיעבד של תשוקה זו כקווירית או לסבית, כאשר בת-מרים עצמה אינה טוענת לזהות שכזו, חושפת את תפקידי כקוראת קווירית, תפקיד שנילון מכנה "ידיד . ה הרמנויטי . ת", שיכול . ה לזהות ולהזדהות עם תשוקות שלא היו 7 בעבר . מובן שפרשנות זו אינה או שלא היו יכולות להיות נגישות ליוצרים . ות מבקשת לטעון לשום סוג של "אמת" בנוגע לחוויה או לתשוקות של בת- מרים . הקריאה הקווירית שאני מציעה לשיר אינה מעוגנת בפרקטיקה המינית של המשוררת, והדיון שאני מנהלת באמצעות השיר, על התנגדות לרבייה ולעתידיוּת הטרונורמטיבית, אינו מסתמך על הביוגרפיה שלה . בת-מרים ילדה שני ילדים משני גברים במהלך שנותיה בברית המועצות . בתה, מרייסה בת- 8 מרים כצנלסון ( 1925 – 2015 ) , הותירה לנו רשמים יפהפיים על אודות אמה . בנה זוזיק ( יליד 1928 ) נהרג במלחמת 1948 . כאמור, העדות המשמעותית ביותר לקריאה של תשוקה לסבית "ממשית" בשיר היא אולי המחסום שהדוברת מציבה מול האפשרות להגשמתה . חוסר המימוש המתואר בשיר תואם, כאמור, היטב את הסבירות שבזמן ההיסטורי שבת-מרים כתבה בו, ראשית שנות השלושים של המאה העשרים, התשוקה הלסבית, אם הייתה בכלל, ואילו באה לידי ביטוי, לא הייתה מתקבלת בעין יפה . ואכן, דווקא תיאור האהבה הקווירית כדבר בלתי אפשרי, טרגי ומועד לכישלון הוא המאפשר לנו לזהות אותה ברגעים היסטוריים שבהם הייתה אסורה . בניגוד למחקרים מוקדמים בלימודים הומוסקסואליים ולסביים, שנטו להכחיש את 9 לאב חשיבותן של אותן עדויות מדכאות, הת'ר לאב מציעה דווקא לשוב אליהן . מגדירה מודל קווירי של "הרגשה לאחור" ( feeling backward ) ומראה כיצד תחושת אי-השייכות של א . נשים בעלי . ות זהות קווירית בעבר, בשל הדרתם מנרטיבים של התקדמות, חיוביות ויצרנות, יכולה לספק לנו נקודת חיבור אל אותו עבר, באמצעות היכולת שלנו להרגיש לאחור ( אחורנית בזמן ובתנועה 10 חוצת-זמן ) , ובתוך כך ליצור גניאלוגיה אפקטיבית ו"עתיד הפונה לאחור" . אותו "עתיד הפונה לאחור" מהדהד ביצירתה של בת-מרים את העתיד הבלתי אפשרי בהווה של שירתה . קריסת העתיד אל ההווה מבשרת צורה אחרת של קוויריות, קוויריות ביחס

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help