|
Page:10
10 קוויר מאמע לושן ציפייה קווירית . הציפייה היא קווירית מרגע שהיא מתנגדת לעתיד שהיא מצפה לו . בו בזמן, ביטוי ההתנגדות הוא שנותן ביטוי לציפייה . יתרה מזו, הציפייה הקווירית פועלת לא רק כשפניה לעתיד ; היא גם מפנה מבט לאחור . טקסטים המתנגדים לציפיות העבר מסרבים למלא אחר הציפיות הללו - ובו בזמן מפיחים בהן קיום . ציפייה קווירית נוצרת אפוא לא על ידי מבט אל העתיד, אלא על ידי הפניית המבט לאחור - אל, ודרך תשוקות העבר שלא באו לידי מימוש . כך יוצרת הציפייה הקווירית המשכיות דו-כיוונית, לעבר ולעתיד, ובתוך כך היא קוראת תיגר על הביולוגיה, על הזמן הליניארי ועל שאר מוסכמות ותכתיבים הגמוניים . המשכיות זו לאחור, פעולת הפנייה לאחור - הפנייה האישית שלי ופנייתן של המשוררות שביצירתן אני דנה - מייצרת סוג חדש של שושלת, שנוצרת לא על ידי טקסטים גנרטיביים אלא על ידי מה שכריסטופר נילון מכנה "טקסטים 2 טקסטים יתומים הממתינים לאימוץ, לא על ידי דור ההורים, אלא אסופיים", על ידי דור העתיד של קריאות ( קוויריות ) ושל קוראות וקוראים ( קווירים ) שיאמצו אותם בדיעבד . למרות התלות הזאת בקוראות ובקוראים עתידיים, היבט מהותי של השושלת הקווירית שאני בונה מושרש בהתנגדות לעתידיוּת . המושג "עתידיוּת" אינו משמש אותי במובן של התקדמות בזמן אל עבר העתיד, אלא לשם שימת דגש בהווה על ערך העתיד, העומד על אוסף מסוים של תכתיבים ומטרות שאמורים להתממש בשירות העתיד לבוא . אם העתיד הוא מה שעומד להתרחש, עתידיוּת היא האוריינטציה הנוכחית לעתיד הזה . הלחצים הקשורים לרבייה ביולוגית נורמטיבית עשויים להבהיר במידה רבה את הרעיון הזה . חתירה תחת הציוויים הנובעים ממושג העתידיוּת כרוכה לא רק בבחירה אם להתרבות או לא . על כף המאזניים מונחת חתרנות ביחס לסדר הסימבולי הנגזר מעצם הציווי החברתי להתרבות . התאורטיקן הקווירי לי אדלמן ניסח רעיון זה בלשון בוטה : "שיזדיין הסדר החברתי והילד שבשמו פועל עלינו טרור קולקטיבי [ . . . ] 3 עתידיוּת שתזדיין כל רשת היחסים הסימבוליים והעתיד שעליו היא נשענת" . מכוּונת-רבייה, המבנָה את הסדר החברתי הרבה מעבר לפעולת הרבייה עצמה, משתיתה הן את ההווה והן את העבר על יצירת העתיד לבוא . הציפייה הקווירית מערערת את התלות הזאת ומחליפה את ההגשמה העתידית בהתנגדות עכשווית המפנה מבט לאחור . המשוררת יוכבד בת-מרים, שכתבה ויצרה בין שתי מלחמות העולם, מציעה התנגדות לעתידיוּת ובד בבד מגדירה את המעמד האסופי שלה עצמה באמצעות בחירת שם "מהופך" . היא נולדה בשנת 1901 בבלארוס, בשם יוכבד ז'לזניאק, 4 כך התחברה למורשת הפואטית של מרים ובחרה לעצמה את השם בת-מרים . הנביאה, ששרה את שירת הים עם אחיה משה בספר שמות . ואולם בחירה זו
|

|