|
Page:14
14 הממד הפיזי והממד התרבותי, לתקן את ההטיה של המשפט הבינלאומי ולנסח הגדרה של פשע שנועד להגן על הקבוצה ככזו ? אחרי פרק ראשון ומבואִי, שבו נתוודע לחזונו פורץ הדרך של רפאל למקין בניסוח ההגדרה של פשע הג'נוסייד, נצלול אל מאבק שנשכח — המאבק להעמיד את הג'נוסייד התרבותי במרכזו של משפט אייכמן . היה זה ניסיון של אנשי רוח יהודים להביא לידי ביטוי את תפיסתם הייחודית בנוגע לפשע הג'נוסייד, פרי מאבקם רב-השנים להתמודד עם תוצאותיו . כל אחד מפרקי הספר יוקדש להיבט אחר של הרס תרבותי — שפה, ספרים ועדות . מכלול הפרקים יעזור לנו לברר אם יש בכוחה של מדינת לאום להשתמש במשפט הפלילי כדי לספק הגנה אפקטיבית לקבוצה ולתרבותה . הפרקים השני, השלישי והרביעי ילכו בעקבות שלושה דוברים שקידמו גישה אלטרנטיבית למשפט אייכמן : משורר היידיש אברהם סוצקבר, ההיסטוריון סאלו בארון והסופרת וההיסטוריונית רחל אוירבך . שלושתם ביקשו להעמיד את הג'נוסייד התרבותי במרכז המשפט ולקדם הבנה חדשה של תפקיד המשפט ביחס אליו . ואולם למרות קווי הדמיון בביקורת שלהם על מה שחסר במשפט אייכמן או נותר בשוליו, הגישות שלהם נסמכו על מסורות שונות, שבעזרתן הם ניסו לקדם תפיסה מהפכנית של משפט שואה המיועד להעמיד לדין את האחראי לפשע, לתעד את תוצאותיו ובה בעת לתת קול לקורבנותיו . סוצקבר, משורר היידיש, נסמך על מסורת מזרח-אירופית שנענתה לקריאתו של ההיסטוריון שמעון דובנוב משנת 1891 , 9 מסורת לאסוף ולרשום את תולדות קהילות ישראל במזרח אירופה . 9 שמעון דובנוב, “נחפשה ונחקורה : קול קורא אל הנבונים בעם המתנדבים לאסוף
|

|
|