sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 משותפת, מנהגים וחוקים . יחסים כאלה מגיעים לידי ביטוי במרחב כל עוד הם עצמם מהווים את המרחב שבתחומו חברי הקבוצה השונים מתייחסים איש לרעהו ומתקשרים 2 זה עם זה . בשני הציטוטים לעיל מופיעים מושגי מפתח אחדים הקשורים לרעיון של מדינת הלאום המודרנית ולקשר שלה למשפט : מדינה, אדמה, טריטוריה, חוק, שפה ועם . ארנדט נשענת על אותם האדנים שעליהם ביססה מדינת ישראל את סמכות השיפוט שלה על הנאשם, אדולף אייכמן, אבל מסדרת אותם בצורה אחרת — ולפתע המשמעות מתהפכת ; היא מעמידה אדמה וטריטוריה משני צידי המשוואה ההיסטורית . מצד אחד, העם הגרמני מסרב להכיר בגבולות טריטוריאליים ומבקש למחוק מעל פני האדמה כולה את העם היהודי . ומצד שני, ארנדט טוענת שמדינת ישראל רשאית לשפוט 3 לכאורה את הפושע הנאצי מכוחה של סמכות שיפוט טריטוריאלית . רק המעבר של העם היהודי מן הקיום האנומלי בגלות ( עם ללא מדינה ) אל הקיום הנורמלי ( ריבונות מדינית ) מאפשר את המהפך, ונותן לעם היהודי כוח להביא למשפט את מי שביקש להשמידו . ואולם ארנדט טורפת את הקלפים : הטריטוריה איננה מבוססת על קשר לאדמה כפי שחשבנו, אלא זהו מושג משפטי — כזה המעמיד 2 ארנדט, אייכמן בירושלים , עמ' 274 ( הדגשה שלי ) . 3 סמכותה של מדינה להעמיד לדין פלילי מוגבלת ברגיל לעבירות שהתבצעו בגבולותיה הטריטוריאליים ( "סמכות שיפוט טריטוריאלית" ) . ארנדט מציעה פרשנות תרבותית של מונח הטריטוריה כדי לאפשר שיפוט טרנסלאומי של פשעים שלא התבצעו על אדמתה של המדינה השופטת . להרחבה ראו ליאורה בילסקי, "בחזרה לטריטוריה : חנה ארנדט ומשפט אייכמן", בתוך חנה ארנדט : חצי מאה של פולמוס , עורכים עדית זרטל ומשה צוקרמן, תל אביב : הקיבוץ המאוחד, 2004 , עמ' 107 – 140 .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help