|
Page:13
מורה לחיים 12 מינוף הפערים בין הלומד לידע שאותו הוא מבקש לרכוש . ניתן לומר, על פי רש״ז, כי בהוראת המטפיזיקה ההעלם הוא הגילוי האולטימטיבי . 1 הגותו רבי שניאור זלמן מליאדי הוא דמות העומדת במרכזו של מחקר פורה . נחקרה לעומקה ולרוחבה בידי חוקרים מתחומים שונים . בין חוקרי רש״ז התעוררו חילוקי דעות של תלמידי חכמים, אשר נסובו בעיקר על האינטואיציות היסודיות של 2 התייחסות למשל הרב והתלמיד כיותר מדוגמה רש״ז ועל צירי ההגות של משנתו . אצל חוקרים אחרים וכן אצל שוורץ . למשלי רש״ז, ניתן למצוא בעיקר אצל חלמיש, 1 ראה למשל : ע׳ אטקס, ״דרכו של רש״ז מלאדי כמנהיג של חסידים״, ציון, נ ( תשמ״ה ) , עמ׳ - 5 21 ; הנ״ל, בעל התניא : רבי שניאור זלמן מלאדי וראשיתה של חסידות חב״׳ד, ירושלים תשע״ב ; ר׳ הרן, ״מחלוקות אידאולוגיות פנים חסידיות, בשלהי המאה הי״ח וראשית הי״ט, הגורמים למחלוקות בין ר׳ אברהם מקליסק לבין ר׳ שניאור זלמן מלאדי״, עבודת דוקטור, האוניברסיטה העברית, ירושלים תשנ״ג ; ז׳ גריס, ״ממיתוס לאתוס : קווים לדמותו של ר׳ אברהם מקאליסק״ בתוך : הנ״ל ( עורך ) , הספר העברי פרקים לתולדותיו, ירושלים תשע״ו, עמ׳ 66 - 72 ; מ׳ טיטלבוים, הרב מלאדי ומפלגת חב״ד : חיי הרב, ספריו ושיטתו וקורות מפלגת חב״ד, ורשה : תושיה 191 ; ר׳ אליאור, תורת אחדות ההפכים : התיאוסופיה המיסטית של חב״ד ירושלים תשנ״ג ( להלן : ר׳ אליאור, תורת אחדות ההפכים ) ; י׳ יעקבסון, ״תורת הבריאה של ר׳ שניאור זלמן מלאדי״, אשל באר שבע, א ( תשל״ו ) ( להלן : י׳ יעקבסון, תורת הבריאה ) ; הנ״ל, ״הנפש הבהמית בכתבי ר׳ שניאור זלמן מליאדי״, מ׳ אורון וע׳ גולדריך ( עורכים ) , משואות, מחקרים בספרות הקבלה ובמחשבת ישראל לזכרו של פרופ׳ אפרים גוטליב, ירושלים תשנ״ד, עמ׳ 22 - 2 2 ; מ׳ חלמיש, משנתו העיונית של ר׳ שניאור זלמן מלאדי ויחסה לתורת הקבלה ולראשית החסידות, האוניברסיטה העברית, ירושלים תשל״ו ( להלן : מ׳ חלמיש, משנתו העיונית ) ; ד׳ שוורץ, מחשבת חב״ד מראשית ועד אחרית, רמת גן תשע״א ( להלן : ד׳ שוורץ, מחשבת חב״ד ) , ל׳ אורנט, רצוא ושוב – יסודות אתיים ומיסטיים בתורתו של ר׳ שניאור זלמן מלאדי, תל אביב תשס״ז ; הנ״ל, יחס בין הנפש האלוהית והנפש הבהמית בתורת המוסר של ר׳ שניאור זלמן מלאדי, האוניברסיטה העברית, ירושלים תשנ״א ; ש״ג רוזנברג, ״אמונה ולשון לפי האדמו״ר הזקן מחב״ד מפרספקטיבת פילוסופיית הלשון של ויטגנשטיין״, מ׳ הלברטל, ד׳ קורצוויל וא׳ שגיא ( עורכים ) , על האמונה : עיונים במושג האמונה ובתולדותיו במסורת היהודית, ירושלים תשס״ה, עמ׳ 65 - 87 ; י׳ מונדשיין, ״על מהדורת הספר ׳תורה אור׳״, עלי ספר, ה ( תשל״ח ) , עמ׳ 176 - 181 ; הנ״ל, ליקוטי אמרים : הוא ספר התניא, מהדורותיו, תרגומיו וביאוריו, תקנ״ו - תשמ״א, כפר חב״ד תשמ״ב ; ת׳ רוס, ״שני פירושים לתורת הצמצום : ר׳ חיים מוולוז׳ין ור׳ שניאור זלמן מלאדי״, מחקרי ירושלים במחשבת ישראל, א, 2 ( תשמ״ב ) , עמ׳ 15 - 169 ; י׳ הררי, לנצח כל רגע מחדש : שיחת נפש עם בעל התניא, תל אביב תשע״ו ; ר׳ ש״ץ-אופנהיימר, ״אנטי-ספיריטואליזם בחסידות : עיונים בתורת ר׳ שניאור זלמן מלאדי״, מולד, כ ( תשכ״ג ) , עמ׳ 51 - 520 ; R . H . Foxbrunner, Habad : The Hasidism of R . Shneur Zalman of Lyady, Tuscaloosa and London 1992 . ועוד . 2 עיין ד׳ שוורץ, מחשבת חב״ד, עמ׳ 1 . מ׳ חלמיש, משנתו העיונית . חלמיש חקר את משנתו העיונית של רש״ז בזיקה לתורת הקבלה ולראשית החסידות . הוא מתייחס לסוגיות השונות תוך הדגשת ייחודיותו של רש״ז בהתמודדות איתן . את משל הרב והתלמיד מזכיר חלמיש בהקשר לסוגיית הצמצום . ד׳ שוורץ, מחשבת חב״ד .
|

|