|
Page:13
13 הקדמה ישנו קשר בין המקום המיוחד שזכה לו הספר ״ליקוטי מוהר״ן״ לבין העובדה שבחסידות ברסלב לא הוכתר אדמו״ר לאחר פטירת ר׳ נחמן . אי הכתרת יורש לר׳ נחמן, בניגוד למקובל בחסידות, קשורה לתודעתו העצמית של ר׳ נחמן כצדיק לדורות, שלא היה ולא יהיה חידוש כמוהו ואף לאחר פטירתו ספרו ימשיך להאיר ולהשפיע עד בוא גואל . ר׳ נחמן עצמו עיצב את ההתייחסות לספר ״ליקוטי מוהר״ן״ כספר נבואי שנכתב ברוח הקודש ואשר משתקפת בו דמותו כצדיק לדורות, ודבר זה כונן את מקומו של הספר כמרחב שבו יכול גם כיום החסיד להיפגש עם רבו ולקבל ממנו עצה ותושייה . לספר המובא עתה בפני הקורא שלושה שערים . הראשון מוכיח ומנכיח את זיקתו של הספר ״ליקוטי מוהר״ן״ לעולם החזיונות של ר׳ נחמן, השער השני פורש את מאפייניו הספרותיים הייחודיים של ״ליקוטי מוהר״ן״ והשלישי מבאר את איכותו כתורה גואלת וכתורת ארץ ישראל . בפרקי הספר ימצא הקורא שרטוט של קווי דמותה של החבורה המיסטית שאפפה את ר׳ נחמן ואשר גם חבריה זכו לחזיונות התגלותיים, עיסוק בשרידים אשר נותרו מ״הספר הנשרף״, אשר אותו הורה ר׳ נחמן להשמיד, ובזיקה בינו לבין הספר ״ליקוטי מוהר״ן״ . בספר מובאת גם דוגמה מפורטת לחיזיון מרכזי וחשוב של ר׳ נחמן שעבר התמרה לתורה, נראה את השליחות המשיחית המוטלת על ר׳ נחמן בחיזיון ונבחן את מעמדם התיאולוגי של חזיונותיו של ר׳ נחמן ביחס לתורת משה . בספר נידונה גם תוכניתו המדינית של ר׳ נחמן לשיתוף פעולה עם האימפריה הרוסית על מנת לאפשר לישראל לשוב לארצם וברקע ההיסטורי והביוגרפי העומד ברקעה . בפרקי הסיום נראה איך בתכני הדרשות עצמן ניכר יעדיהן לשמש כתורה גואלת וכתורת ארץ ישראל וכיצד הספר פועל להשגת גאולה אישית מיידית לצד האופק המשיחי ההיסטורי . הספר נחתם בבירור תודעתו המשיחית האישית של ר׳ נחמן בהשוואה לתודעה המשיחית של סבו, הבעל שם טוב . בחמישים השנים האחרונות הפך הספר ״ליקוטי מוהר״ן״ לאחד מספרי החסידות המשפיעים והנלמדים ביותר בעולם היהודי . התקבלותו של הספר, במקביל להתקבלותו של ר׳ נחמן עצמו כגיבור תרבות עכשווי, חורגת הרבה מעבר לחוגי החסידים ולקהל המאמינים . הבנת טיבו ואופיו של ספר הספרים של חסידות ברסלב יכולה להעניק פתח להבנה מעמיקה יותר של מה שיש בדמותו של ר׳ נחמן ובתורתו שנותן מענה למאווייהם הרוחניים של רבים מבני דורנו .
|

|
|